Terror-opera indtager London

Ny, dristig opera med fokus på terrorisme og selvmordsbombere får britisk premiere i juni.

Artiklens øverste billede
Omar Ebrahim som Babur. Foto: Brigitte Fässler

”Mit navn er Mo, en forkortelse af Muhammed, jeg er en andengenerations-immigrant-kliché: 28, uden stemmeret, veluddannet. Min mor er hvid, men jeg er helt igennem paki. Min far ejer en majsshop, hvor jeg arbejder. Min nation er den islamiske republik.”

Sådan synger Mo - en af fire selvmordsbombere in spe, som optræder i operaen ”Babur i London”.

En dristig, nyskrevet opera, som sætter spot på både det moderne samfunds terrorisme og det antikke Indiens historie. Operaen er opkaldt efter Babur – en indisk kriger, der i 1500-tallet grundlagde Mughal-kejserdømmet i Indien.

Han var berømt for både sin krigeriske brutalitet og sine poetiske evner. Det skriver den britiske avis The Independent.

Udfører selvmordsaktion

Kammeroperaen, som havde verdenspremiere i Zürich i Schweiz tidligere på året, følger fire radikaliserede britisk-asiatiske unge mænd – Mo, Faiz, Nafisa og Saira - fra en af Londons forstæder.

De fire møder krigeren Baburs genfærd og debatterer emner som Jihad, krig, livet efter døden, det islamiskdikterede alkoholforbud – og til sidst udfører de deres dræbende selvmordsaktion.

Nogle af karaktererne på scenen er i vestligt tøj, mens andre er i traditionelle islamiske dragter, herunder den omdiskuterede hijab. Scenen er et trøstesløst landskab fyldt med gamle vandflasker.

Libretto med selvmordsbomber

Det har længe været den indiske digter og musiker Jeet Thayils drøm at bringe den legendariske Babur-karakter til live foran et moderne publikum.

Da han drøftede drømmen om at skabe en opera ud af sin libretto med komponisten Edward Rushton og instruktøren John Fulljames, besluttede de tre tilmed at bringe selvmordsbombnings-temaet ind i librettoen.

Produktionsteamet bag operaen var bevidste om den politiske sprængfarlighed i selvmordstemaet, så de førte i indledningsfasen lange diskussioner med både islamiske lærde og repræsentanter for den islam-kritiske tænketank, Quilliam Foundation.

Operaen ledsages af en række workshops i de britiske byer, hvor den opføres. Her forsøger man at besvare og debattere nogle af de spørgsmål, som værket rejser.

Følger selvmordsbombere

Operaen er et symbol på, at kunstnere for alvor er klar til at behandle prekære temaer som nutidens terrorisme på scenen. Handlingen er baseret på den anmelderroste debutroman ”Ours are the Streets”, som er skrevet af den britisk-asiatiske forfatter Sunjeev Sahota.

Bogen følger en kommende selvmordsbomber, som skriver en dagbog som et kærligheds-afskedsbrev til sin kone – en hvid britisk islam-konvertit – og til sit barn, mens han forbereder sig på at dø i Islamisk Jihads navn.

Opera-instruktøren John Fulljames var begejstret for emnet og afviste tanken om, at opsætningen af operaen kan risikere at øge de religiøse spændinger i England, trods terrorbombe-aktionen i London i 2005, der kostede 52 mennesker livet.

”Naturligvis var vi bekymrede for publikums reaktioner ved at tage fat i et emne som terror, men da operaen havde premiere i Schweiz, blev vi overbeviste om, at den er et smukt, tankevækkende og delikat værk. Der er intet sensationelt ved den, ” siger Fulljames til The Independent.

Opera skal afspejle samfundet

Ifølge instruktøren skal operagenren forholde sig til de ting, der sker i det moderne samfund – også de kontroversielle temaer.

”Opera skal være en del af det kulturelle landskab, der omgiver os. Samtalen omkring genren skal afspejle den samtale, vi har i vores samfund. Hvis vi kun laver operaer om marsmænd fra månen, bliver det utilfredsstillende. Operagenren giver os et følelsesmæssigt rum med plads til debat om aktuelle temaer.”

Drama og krigeriske scener

Librettisten Jeet Thayil har brugt mange år af sit liv på at læse sig ind på operaens centrale karakterer – bl.a. ved at studere den indiske kriger Barburs poetiske selvbiografi og også Koranen. I 2005 begyndte ideen til operaens historie for alvor at tage form i hans hoved.

Librettoen indeholder dramatiske afsnit, hvor karaktererne reflekterer over død og selvmord, samt krigeriske scener, hvor de britiske unge argumenterer for at iværksætte selvmordsangrebet, mens Babur – den antikke indiske kriger – argumenterer imod handlingen. Han siger i operaen bl.a., at Gud ikke billiger nedslagtningen af uskyldige mennesker.

Syndere i Guds øjne

Senere synger Babur om, at de fire unge islamister er ignoranter ift. Den hellige Bog. Han sammenligner med de slagsmål, han selv stod bag, mens han levede, som – modsat de fire unges planlagte selvmordsaktion - ikke omfattede drab på uskyldige.

”Selvmord er en synd, mord er synd – og i Guds øjne er I syndere,” synger han videre.

Krig og poesi

På trods af, at temaerne er blodige og morbide, indeholder den komplekse libretto smuk poesi. Den afspejler krigeren Baburs flersidede ånd, fortæller Jeet Thayil.

”Poesi og vold udelukker ikke hinanden; faktisk er de to elementer tæt forbundne. Det beviser bl.a. Homers digtning også,” siger librettisten.

Flere operaer om kontroversielle emner

Operaproduktionen sker i et samarbejde mellem Opera North og The Opera Group. Sidstnævne kompagni har tidligere iscenesat operaer baseret på kontroversielle emner, bl.a. demens og klimaforandringer.

”Babur in London” får britisk premiere den 12. juni på Haymarket Theatre. Senere turnerer den til Leeds, Birmingham, Oxford, London, Hull og Cheltenham.

Se mere på www.theoperagroup.co.uk

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.