Charles Dutoit stopper i Philadelphia

Den schweiziske maestro, Charles Dutoit, takkede fredag af foran The Philadelphia Orchestra.

Artiklens øverste billede

Han fylder 76 senere på året og har haft en verdensomspændende dirigentkarriere, de fleste vil misunde ham.

Fredag dirigerede schweiziskfødte Charles Dutoit sin sidste koncert med The Philadelphia Orchestra – et orkester, han har stået i spidsen for som chefdirigent og kunstnerisk leder de seneste fire sæsoner. Afskedskoncerten fandt sted i Carnegie Hall, skriver New York Times.

Udnævnt som æresborger i Philadelphia

Dutoit stod allerede i 1980 i spidsen for Philadelphia Orchestra for første gang. Fra 1990 til 1999 var han chef for orkestrets årlige sommerkoncerter på The Mann Center for the Performing Arts, og siden 1990 har han været kunstnerisk leder og chefdirigent for Philadelphia Orchestras sommerfestival i Saratoga Springs i New York. Dutoit blev tilbage i 1991 udnævnt som æresborger i Philadelphia.

Hjalp orkestret gennem krisen

Som chefdirigent for orkestret har Dutoit hjulpet The Philadelphia Orchestra gennem en vanskelig økonomisk krise, der har stået på de seneste år. Fremtiden tegner nu lysere – til glæde for den dynamiske, unge canadiske dirigent, Yannick Nézet-Séguin, der tiltræder stillingen som chefdirigent for orkestret til efteråret.

Ravel og Chopin

Ved fredagens koncert i Carnegiel Hall havde Dutoit sammensat et program efter sit eget musikalske øre: Orkestret spillede Glinkas Overture til Ruslan and Ludmila, Chopins Klaverkoncert No. 2 med den portugisiske pianist Maria João Pires – og et af Dutoits absolutte glansværker: Ravels komplette balletmusikværk, Daphnis og Chloé.

Kærlighedsfest på scenen

New York Times’ anmelder, Anthony Tommasini, beskrev Ravel-opførelsen således:

”Dutoit, som trods sine 75 år stadig er sej, energisk og dominerende, leverede en brillant udgave af Ravels 50 minutter lange Daphnis og Chloé for stort orkester og et kor, som saftiggjorde de erotiske øjeblikke ved at synge ’ahh’. Dutoit fremmanede musikkens sensitivitet, brutalitet og vellystighed i en filmisk og gennemsigtig opførelse.”

Efter koncerten udbrød en langvarig applaus, og Tommasini beretter i anmeldelsen her om ”en kærlighedsfest på scenen, hvor Dutoit fik samtlige solomusikere til at rejse sig op og bukke, hvorefter han krammede alle, som var inden for rækkevidde.”

null

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.