Instruktion: Werner Herzog: Grizzly Man

Beretningen om en manisk interesse for sig selv og morderiske bjørne.

Instruktion: Werner Herzog: Grizzly Man
USA/Tyskland 2006

I mine øjne har den tyske instruktør Werner Herzog aldrig præsteret en helt vellykket film, men heller aldrig en helt mislykket. Han er en excentriker, for hvem hver film er en personlig satsning, en byrdefuld, omkostningsfyldt afsøgning af grænser i ingenmandslandet mellem fantasi og galskab. Han vakte opsigt første gang med "Gåden om Kaspar Hauser" (1974), den mærkelige mand, der engang dukkede op i Nürnberg, ingen vidste hvorfra. I kaotisk samarbejde med den monomant koleriske, indædt neurotiske skuespiller Klaus Kinski med det forpinte ansigt lavede Herzog bl.a. "Aguirre, den gale erobrer" (1972) - om en spansk kriger, der i 1500-tallet vil finde eventyrlandet El Dorado i den sydamerikanske jungle. I 1982 blev det til "Fitzcarraldo" - om en irsk fantast - også Kinski - der slæber en færge over et bjerg i Amazonskoven for her at skaffe plads til operalegenden Carusos opførelser.

Også "Grizzly Man" handler om en galning, Timothy Treadwell, som ingen ville skænke en tanke, hvis ikke han og kæresten i 2003 var blevet ædt af bjørne i Alaska. Gennem 14 år havde han holdt til her om sommeren og hævdede at studere og være fortrolig, nærmest identisk, med grizzly-bjørnene, nogle ordentlige bamser og ikke specielt venlige. Men han interesserede sig slet ikke for bjørnene. Han interesserede sig for sig selv og var besat af sit megalomane ego. Han havde været på både stoffer og sprut og var - som Herzog rigtigt bemærker - vred på den samlede civilisation og ville meget hellere være en bamsebjørn.

Men han fik kloen at føle. Forinden førte han dagbog og videoede sig selv og sine forvirrede meninger. Således falder han i svime over en anselig, nybagt bjørnelort. Og med manisk ophidselse rasper han ustandseligt om bjørne og ræve og alting: »I love you ..., I love you ..., I love you ...«

Kolde dræberblikke

Herzog har fået fingre i Treadwells videofilm og dagbøger og klipper stoffet sammen til en film, hvor han selv (undertiden kritisk) tolker begivenhederne på lydsporet. Han ser ikke noget romantisk eller forsonende ved bjørnene, kun kolde dræberblikke. Han interviewer også Treadwells venner, især et par følsomme damer med en klam new-age-filosofi. Hvordan Treadwell og kæresten døde, er ikke helt klart, for der var ikke tændt for videooptageren, men for båndoptageren. Her hører man hans stemme og fornemmer det morderiske rovdyr, men kun vagt. Herzog undser sig for at bruge båndet og anbefaler veninden at destruere det. Hvorfor egentlig?

Til gengæld skal vi overvære, hvordan veninderne lader Treadwells feticherede aske blæse ud over Alaska. Hvad med kærestens? Meningen er, at Treadwell derved omsider bliver ét med den natur, hvor han huserede.

En af de interviewede erklærer - måske en anelse kynisk, at det gik Treadwell som fortjent. I hvert fald var han selv ude om det. Han virker som en desperado, der er dæmonisk besat - ikke af bjørnene, ikke af naturen, men af sig selv, hvad der får filmen til at virke ensformig og langtrukken - trods flotte naturscenerier.

kultur@jp.dk

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.