Filmisk udsyn hos CPH PIX

Fem dage er sat af til film fra fem specifikt udvalgte lande på filmfestivalen CPH PIX.

Artiklens øverste billede
Under filmfestivalen CPH PIX er fem dage specifikt tilegnet film fra Brasilien, Island, Tyskland, Italien og Frankrig.

Over fem dage får københavnske filmentusiaster muligheden for at forlade Danmark for en stund dykke ned i andre kulturer samt blive klogere på filmuniverser og tendenser fra fem forskellige lande.

Det sker på filmfestivalen CPH PIX, som sætter fokus på de nye nyeste tendenser inden for filmverdenen og omdanner hele København til et sandt filmmekka fra den 3. til 16. april.

De fem kulturelle indblik finder sted fra den 7. til 12. april, og her er bl.a. vores naboland mod syd i fokus med en tragikomisk buddymovie, en politisk thriller og en skildring af ungdommens lyster.

Men rejsen fortsætter også længere sydpå, når PIX viser italienske og brasilianske film, efterfulgt af fest og Bacardi-rom. Fra syden går turen igen til til det kolde nord med to prisvindende islandske film, og traditionen tro, slutter de nationale dage i Frankrig.

Tysk dag i Cinemateket

Den 7. april står der tysk på skemaet i Cinemateket, hvor tre film, der varierer i genrer og stemning, bliver vist. Publikum kan desuden møde instruktøren David Wnendt, som står bag den mest beskidte film på sidste års Sundancefestival, "Vådområder", samt den kritikerroste debuterende instruktør af "Jack", Edward Berger.

De tre tyske film er "Super Egos", en film med et freudiansk twist, hvor en afdanket småsvindler, der lever af at sælge sjældne bøger, ender som hushjælp hos en aldrende psykolog, "Vådområder" med den frisindede Helen, som ikke så forskelligt fra de fleste andre teenagere er besat af sex, kropsvæsker og provokation, og "Jack", hvor barndom og Berlin skildres gennem øjnene på den 10-årige Jack, som efter en ulykke ender på et børnehjem.

Den tyske dag er arrangeret med støtte fra German Films, Goethe Instituttet og den Tyske Ambassade.

Prisvinder fra Cannes

Den 12. april vil der være sydlandsk stemning i Grand, hvor tre italienske film vises:

"La Prima Neve" af Andrea Segre om det umage venskab mellem en traumatiseret flygtning og en faderløs oprører, "The Art of Happiness" af Alessandro Rak, en animationsfilm, der skildrer et Napoli på randen af apokalypsen, og Antonio Piazzas "Salvo", der vandt af kritikerprisen på Cannes i 2013 som et frisk take på mafioso-thrilleren, hvor en håndlanger tager en blind pige som gidsel.

Den italienske dag og filmene præsenteres i samarbejde med Cinecitté Luce.

Brasilianske sambarytmer

Om aftenen den 12. april går turen længere mod syd, når der vises tre bud fra den uafhængige brasilianske filmscene, som spredes uden for landets kommercielle scene, med efterfølgende fest i Grand.

Den brasilianske instruktør Fellipe Barbosas "Casa Grande" handler om den brasilianske overklasses forhold til pengeproblemer, og debutfilmen er en næsten selvbiografisk skildring af en tragedie, der ramte hans egen velhaverfamilie.

I "Praia Do Futuro" møder Brasiliens varme sandstrande den tyske hovedstads grå boulevarder i Karim Ainouz' hyldest til vovemodet, kropsligheden og kærligheden mellem to mænd, mens "The Man of the Crowds", der er baseret på en Edgar Allan-Poe roman, viser to ensomme skæbner i den brasilianske storby Belo Horizointe.

Den brasilianske aften er arrangeret med støtte fra Den Brasilianske Ambassade.

Islandske mesterværker i Empire

Den 10. april kan publikum se to islandske prisvindende film i Empire.

Benedikt Erlingsons spillefilmdebut "Of Horses and Men" skildrer et portræt af forholdet mellem mænd og heste, og der er dømt drama på landet, når alfahannen taber ansigt og må kæmpe for oprejsning.

En anden kamp er islandske Heras bearbejdelse af sorg. I Ragnar Bragsons "Metalhead" manifesterer den unge Heras sorg over tabet af storebroren sig som en uforbeholden hyldest til ham og hans intense kærlighed til heavy metal.

Fransk afslutning

Der er et stort udvalg af film til den frankofile på CPH PIX, og den 14. vises tre af dem.

"Ung og Smuk", som vakte debat på "Nymphomaniac"-niveau i Cannes, hvor den deltog i hovedkonkurrencen, og hvor den 17-årige Isabelle sig i al hemmelighed beslutter sig for at blive luksusprostitueret efter at have mistet sin mødom under en familieferie i Sydfrankrig

Instruktøren Cathrine Breillats skildrer sin kamp efter et slagtilfælde i "Abuse of Weakness". Efter at være blevet lam i venstre side af kroppen, blev hun franarret en formue af en forførende storsvindler.

"The Kidnapping of Michel Houellebecq" er en semi-selvbiografisk film og skildrer den franske forfatter Michel Houellebecqs forsvinden under en pressetur i 2011. Men hvad skete der egentlig, mens han var væk? Det forestiller franske Guillaume Nicloux sig i denne intelligente film.

I samarbejde med Unifrance, Institut Francais og Air France.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.