INGENMANDSLAND: Inst. Danis Tanovic

INGENMANDSLAND
Instruktør:
Danis Tanovic
England/Belgien/Italien/Frankrig/Slovenien/Bosnien
Længde: 1 time og 38 minutter
Premiere i dag i Grand og Dagmar i København, Café Biografen i Odense samt Øst for Paradis i Århus

Den fremragende "Ingenmandsland" er en krigsfilm, men på sin egen stilfærdige måde også et kammerspil.

Den forsager krigsfilmens hyppige voldsfascination, kaskader af blod og regnen af afrevne lemmer, hele genrens opgejlede brutalitet for i stedet at fortælle om de skiftende konjunkturer mellem tre soldater, der er gået i en fælde. I stedet for at udpensle krigens brutalitet samler den sig om en klog, anskuelig og upartisk analyse af krigens vanvid og hadets psykologi.

Den fortæller om et par bosniske soldaer, der er fanget i en skyttegrav mellem deres egne og serberne. Den ene er tilsyneladende blevet dræbt, mens den anden ikke aner sine levende råd.

Et par serbere sendes ud for at undersøge situationen. Den ene er relativt uerfaren og tilbageholdende, den anden en afstumpet slagtertype, en rå stud, der anbringer en springmine under den døde bosnier, mens dennes kammerat ser til fra et skjulested. En pervers opfindelse af en bombe, som i samme øjeblik, nogen løfter liget, vil detonere i tusindvis af små jernkugler, der gør det af med alt indenfor en radius af 50 meter.

Gensidige fanger

Det lykkes den ensomme bosnier at gøre det af med den brutale serber, hvorpå de to overlevende - bosnieren selv og den anden serber - er hinandens fanger og bliver hinandens skæbne.

Historiens hoveddel samler sig om en minutiøs afsøgning af de svingende følelsesmæssige konjunkturer imellem de to indbyrdes. Snart mistænksomhed, hysteri og aggression, snart spirende fortrolighed og fællesskab på trods, som da det går op for dem, at de har kendt og været betaget af den samme pige.

Men også meningsløse, ydmygende skænderier, hvor den, som har i øjeblikket har geværet, også har overtaget og kan ydmyge den anden.

Dobbelt handling

Så indtræffer der to begivenheder. Det viser sig, at manden ovenpå springminen aldeles ikke er noget lig, men en såret og bevidstløs, der vågner, kun hjælpeløst fanget af den død, han har lige under sig, hvorfor de to andre gør alt for at holde ham i ro.

Desuden får FN-tropperne underretning om situationen, og en fransk sergent tager affære.

Herfra kører handlingen ad et dobbelt spor. Dels dramaet i skyttegraven: En meningsløst tilspidset konflikt og tiltagende hadefuldhed mellem serberen og bosnieren, der dog samtidig har en vital, fælles interesse i at pleje den sårede, så at han ikke rører sig af stedet.

Og dels en desillusioneret, hovedrystende og vittig satire over hele FN-apparatet, hvor alle fralægger sig ansvar, myndighed og handlekraft: En ligegyldig afmagt og en hårdkogt kynisme, som afsløres af en energisk, nævenyttig kvindelig TV-reporter, spillet af den fremragende Katrin Cartlidge, der bl. a. huskes for sin fornemme, følelsesfulde præstation som Dodo i "Breaking the Waves".

Mennesker i nød

Men ikke kun FN-tropperne udleveres, også de internationale TV-kanaler, der tørster efter blod på skærmen, live fra fronten.

Hvad handlingen angår, slutter jeg her. Hvordan dén udvikler sig, må man selv forvisse sig om, men tragisk er hele den historie, akkurat som den virkelighed var det, som er dens baggrund.

Til gengæld er den hverken moraliserende eller fordømmende: Ikke noget med, at den ene part er så rar, den anden sorte forbrydere.

Det er mennesker, filmen vil fortælle om, mennesker i en desperat og fortvivlet situation, hvor mistænksomhed og hævntørst kun alt for let får overtaget over fællesskab, fortrolighed, hjælpsomhed og menneskelig gensidighed, som forrådes af alle, for enhver hytter sit, FN og medierne inklusive.

Slutbilledet har så forfærdelig en gru og vidner om så iskold en umenneskelighed, så hjerteskærende en ensomhed, at filmen her for første og eneste gang er på nippet til det sentimentale.

På den anden side samler netop dette billede krigens rædsel, dens tragiske absurditet og umenneskelighed i ét eneste ikon, der brænder sig ind på nethinden.

Behøver jeg anbefale den film yderligere?

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.