Nader og Simin - En separation

Den store vinder fra årets filmfestival i Berlin er en stærk iransk hverdagshistorie om hemmeligheder og hvide løgne. Den kunne i øvrigt foregå hvor som helst.

Artiklens øverste billede
Leila Hatami og Peyman Moadi i "Nader og Simin – en separation". De fik kollektivt sammen med henholdsvis de kvindelige og de mandlige skuespillere en Sølvbjørn for det bedste skuespil under filmfestivalen i Berlin, som tillige gav filmen hovedprisen, Guldbjørnen. Filmen er den første nogen siden, der har vundet hele tre Berlinale-bjørne. Foto: Camera Film

Drama

Nader og Simin - En separation

(Jodaeiye Nader az Simin)

Iran, 2011 - 2 timer 3 min.

Instruktion: Asghar Farhadi

Premiere i Grand i København, Øst for Paradis i Aarhus og Café Biografen i Odense



Så er det, at filmfestivaler og filmpriser giver mening. For det er et realistisk gæt, at dette uforglemmelige iranske hverdagsdrama aldrig ville have nået blot nogle få danske biografer, hvis ikke den ved forårets Berlinale havde ryddet det meste af bordet med både en Guldbjørn for bedste film og kollektive skuespiller-Sølvbjørne til henholdsvis de mandlige og de kvindelige hovedrolleskuespillere.



Klasseskel og kønsroller


Ganske vist spiller lokal religion og kultur da en betydelig rolle for, hvilke valg personerne foretager, og hvordan de omgås hinanden, men åbenbart ikke mindre, end at den virtuose film er sluppet igennem den ellers ofte meget barske iranske filmcensur. I bund og grund er det da også en aldeles almengyldig historie om, hvordan selv små løgne og fortielser kan føre til store konflikter.

Et velstående, yngre ægtepar i Teheran har langt om længe fået udrejsevisum. Konen vil gerne ud i verden, mens manden ikke vil forlade sin gamle far, og da konen i vrede flytter hjem til sin familie, bliver manden alene med såvel deres 10-årige datter som den demente og stærkt plejekrævende far.

I desperation ansætter han en hushjælp, som har sine egne familieproblemer at tumle med. Og da en konfrontation mellem dem ender med en politianklage, begynder alle de hvide løgne, klasseskel og kønsroller at hobe sig op og gribe ind i hinanden.

Farhadis fortættede manuskript og høje fortælletempo gør, at den ganske lange film, der også er årets iranske Oscar-kandidat, slet ikke føles som sådan.

Den uklare sandhed


Tværtimod snor handlingen sig konstant i uforudsigelige retninger og skifter løbende synsvinkel mellem personerne, ligesom man som tilskuer hele tiden bliver klar over, at sandheden muligvis er mere uklar end det, som man ellers var sikker på at have set.

Og der spilles mageløst, ikke blot af de to ægtepar i midten, men også af hele ensemblet fra børn til olding. Foruden at Ashgar Farhadi - lidt ligesom sin norske kollega Joachim Trier i den danmarksaktuelle ”Oslo, 31. august” - formår at fortælle så ubesværet og medrivende, at man skal have analytikerhatten trukket meget langt ned over sjælen for ikke at hæfte sig ved, hvor dygtigt det egentlig er gjort.

null

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.