Dansk instruktør bag Marklund-serie
Når Stieg Larssons romaner kunne få succes på film, kan andre skandinaviske bestsellere måske også. Flere filmatiseringer er på vej.
Ingen i filmbranchen er ubekendt med Stieg Larssons succesfulde Millennium-trilogi, og nu jagter Yellow Bird Films og Nordisk Film i fællesskab yderligere kasse med filmatiseringer af skandinaviske krimibestsellere.
I Cannes præsenterer de to selskaber en serie film baseret på Liza Marklunds romaner om journalisten Annika Bengtzon, og Jo Nesbøs ”Headhunters” skal omsættes til levende billeder med bl.a. Nikolaj Coster-Waldau på rollelisten.
På vej er også en
adaptering af pseudonymforfatteren Lars Keplers ”Hypnotisøren. Her har AB Svensk Filmindustri og Sonet Film sikret sig Mikael Persbrandt til hovedrollen.
Især den første film i Millennium-serien var en forretning, der er let at forstå. Niels Arden Oplevs ”The Girl with the Dragon Tattoo” kostede 13 mio. dollars at producere, og den omsatte for 105 mio. dollars alene i biograferne. Oven i skal lægges et godt dvd-salg, og filmen kommer sidst på året i en amerikansk version med David Fincher ved roret og med Daniel Craig i hovedrollen.
Trailer med i Cannes
Morgenavisen Jyllands-Posten møder Liza Marklund og den danske instruktør Peter Flinth på et tilbagetrukket hotel i Cannes. De er i byen for at vise en trailer og tale med opkøbere, og dem er der mange af, fortæller Liza Marklund.
»Interessen er enorm, og selvfølgelig knytter det sig også til, at alle ved, at Stieg Larsson-filmene klarede sig godt,« siger hun.
Liza Marklund, iført solbriller og talrige guldringe på fingrene, har solgt omkring 10 mio. bøger, og nu foreligger der en detaljeret filmplan for seks af hendes Bengtzon-romaner.
Peter Flinth har så godt som lavet den første film, den er i postproduktion nu, og han skal også lave den sidste. De mellemliggende film skal instrueres af Agneta-Fagerström-Olsson og Ulf Kvensler.
»Jeg sætter stafetten i gang, senere samler jeg den op og løber den i mål,« siger Peter Flinth, der tidligere har instrueret afsnit af bl.a. ”Rejseholdet” og ”Wallander”.
Liza Marklund erkender, at hun i mange år har været skeptisk over for at slippe Annika Bengtzon løs på film, men Yellow Birds producer, Jenny Gilbertson, overbeviste hende om, at der kunne laves »intelligente thrillere« ud af bøgerne.
Det løfte skal Peter Flinth indfri, og ham er forfatteren helt tryg ved.
»Min nære ven Jan Guillou var glad for Peters arbejde på ”Arn”, så jeg er lykkelig for, at han gerne vil løse opgaven. Min rolle er at læse manuskripterne og give min mening til kende i bestræbelserne på at få filmene til at flugte med bøgerne,« forklarer Liza Marklund.
Ukendt Annika Bengtzon
Relativt ukendte Malin Crépin skal agere Annika Bengtzon, og hende har Peter Flinth valgt efter
casting af flere emner.
»Malin er et stort talent, og hun er smuk. Hun kan ligne en Hollywood-superstar den ene dag, men kan også se træt og brugt ud, når der er brug for det. Og så er det væsentligt, at hun ikke kommer med andre velkendte roller i bagagen, så publikum ikke tænker på personer, hun har spillet tidligere,« siger Peter Flinth.
Den første film, ”Nobels Testamente”, har et budget på cirka 25 mio. svenske kr. Den er målrettet mod biograferne, mens de sidste fem bliver produceret til tv- og dvd-markedet.
Men hvor længe kan der holdes liv i den skandinaviske krimibølge? Er det ved at være sidste udkald?
»Jeg ved det ikke, men jeg tror, at krimier fungerer ekstra godt i Skandinavien, fordi vi har så velordnede samfund, at kriminaliteten, når den finder sted, står i større kontrast til det almindelige liv. Et drab er ikke så dramatisk i et land, hvor der i forvejen er krig,« siger Liza Marklund.
Nesbø også på vej
Den norske forfatter Jo Nesbø var som Liza Marklund længe skeptisk over for at udsætte sin gennemgående krimifigur, Harry Hole, for en filmatisering. Det er han ikke længere. Han har solgt rettighederne til selskabet Working Title Films, og han skal selv fungere som
executive producer.
Først skal ”Headhunters”, en enkeltstående roman uden for Hole-serien, skydes. Den instrueres af Morten Tyldum, som bl.a. har en filmatisering af en af Gunnar Staalesens Varg Veum-romaner på cv'et.