Klassen

Sidste års Guldpalmevinder er en overbevisende lektion i stram filmfortælling.

Artiklens øverste billede

Drama

Klassen

Frankrig, 2008

Instruktion: Laurent Cantet

2 timer 8 min.

Premiere i dag i Grand Teatret, København

Der er fiktion, og der er dokumentar, og så er der noget, der ligger lige midt imellem. Laurent Cantets forbilledlige sociale portræt ”Klassen” (den originale franske titel lyder ”Entre les murs” og betyder ”mellem murene” og henviser til den fysiske afgrænsning af det rum, filmen udspiller sig i) placerer sig i mere end en forstand i dette genremæssige grænseland.



Bogen, der ligger til grund for filmen er skrevet af skolelæreren François Bégaudeau, der selv spiller hovedrollen som sig selv i filmversionen. De unge elever spilles af ikke-professionelle, og de fleste scener er opstået improvisatorisk som følge af, at Cantet og Bégaudeau har fulgt dem i mere end et år.



Skrøbeligt tillidsforhold

”Klassen” foregår i det 20. parisiske arrondissement; et kvarter med en høj indvandrerkoncentration og stor social ulighed. Klassens 25 rapkæftede elever er ingenlunde præget af en beskyttet skoletilværelse, men tværtom en barsk og alt for tidlig indsigt i, at hverken skolens verden mellem murene eller den udenfor er fuldt ud retfærdig.



Alligevel lykkes det den dedikerede underviser François at bryde gennem selv de barskeste unges attitude-panser og opbygge et skrøbeligt tillidsforhold til sine elever. Hans læringsprocesser er langt an på den sokratiske metode om samtale som vejen til vidensudveksling, og han tager sine elever og deres ikke altid lige konstruktive observationer seriøst.



Dramaet

Det går dog galt, da de to klasserepræsentanter, rapkæftede Esmeralda og Louise, refererer, at François til et lærermøde har sagt, at roden Suleymane er akademisk begrænset.



Det blev sagt som et forsvar, men i den ophedede diskussion på klassen, hvor også François selv taler over sig og kastrerer sig selv sprogligt, bliver det ikke taget som sådan, og pludselig er François havnet der, hvor han allernødigst vil være.



Man må ikke tage fejl af ”Klassen”, der lyder så sympatisk, at man kunne fristes til at tro, at den var kedelig og klichéfyldt. Intet kunne være sandheden fjernere.



Formidabel evne

Cantet, der tidligere har imponeret med ”Mod syd” (2005) og ”Human Resources” (1999), der begge gik i de danske biografer, udviser en narrativ præcision og en formidabel evne til aldrig at lade filmen overdramatisere sig selv. Hans socialrealistiske tæft kombineret med fremragende præstationer i alle roller gør ”Klassen” til en yderst seværdig og vanvittig vedkommende filmoplevelse.



Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen