Stille lys

Gribende, men langstrakt mexicansk drama



Mexico/Frankrig/Holland/Tyskland, 2007



Instruktør: Carlos Reygadas



127 minutter





Kameraet bevæger sig langsomt, meget langsomt, fremad i åbningssekvensen af mexicanske Carlos Reygadas nyeste film, ”Stille lys”, som for at indikere, at vi nærmer os noget ganske særligt, der skal behandles varsomt. Og intet kunne være mere rigtigt. For her er en film, der vitterlig ikke ligner noget, som har været i biografen rigtig lang tid.



”Stille lys”, hvis poetiske titel er ekstremt velvalgt, foregår på en landlig mexicansk egn, hvor beboerne taler et kringlet hollandsk. Vi følger Johan og Esther, der har en mægtig børneflok og baserer deres liv på kristne dyder og værdier.



Martret kærlighed

Men Johan er martret af sin kærlighed til en anden kvinde, Marianne, som han med Esthers vidende har haft et forhold til i to år. Dog kan han ikke forlige sig med sin identitet som god kristen og samtidig have et udenomsægteskabeligt forhold, men kærligheden til Marianne er for stor til, at han kan give slip.



Men hvor de fleste kærlighedshistorier i almindelighed og trekantsdramaer i særdeleshed ender i gråd, følelsesvirvar og store beslutninger, gør ”Stille lys” præcis det modsatte. Reygadas formår ganske simpelt at fortælle sin historie helt uden voldsom intrige. Hans tillid til, at de forsagte og forstemte karakterer på lærredet kan formidle den sorg og splittelse, der følger med utroskaben, holder heldigvis vand og gør ”Stille lys” til en meget stærk historie.



Debut til alle tre

De tre hovedroller, Cornelio Wall som den splittede Johan, Miriam Toews som Esther og Maria Pankratz som Marianne, debuterer alle i denne film og gør det exceptionelt godt og fuldstændig overbevisende.



Lydsporet er nøgent og nøgternt; ingen unødvendige musikalske forstyrrelser, kun det tikkende ur, græshopper og cikader høres konstant i baggrunden.



Mod slutningen går der imidlertid en smule for meget religiøs mystik i filmen, og måske Reygadas har skulet salig Dreyer over skulderen i de afsluttende scener, hvis indhold ikke skal afsløres her. Det forekommer en smule ude af trit med filmens temperament i øvrigt, men blokerer ikke for en stor - ikke mindst visuelt - filmoplevelse.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen