Annonce
Film & tv

THE LOOKOUT Instr: Scott Frank

Ude i lillebyen Noel, Kansas, er rigmandssønnen og ishockeystjernen Chris skyld i en grufuld bilulykke, hvor flere af hans venner bliver dræbt og han selv alvorligt hjerneskadet.

THE LOOKOUT

Instruktion: Scott Frank

USA 2007

1 time 40 min.

Premiere i CinemaxX i

København og Århus



Nogle år senere, hvor han deler lejlighed med den blinde hippie Lewis (Jeff Daniels, fin som vanligt) prøver han med stigende frustration at få sin tilværelse til at hænge sammen, uden rigtig at kunne overskride hverken sit handicap eller sit selvhad.

Skaber gennembrud
Så langt så godt. Den 26-årige Joseph Gordon-Levitt, der ellers mest er kendt fra teenagekomedier og tv-serier, skaffer sig her et gennembrud af dimensioner som karakterskuespiller.

Han formår nemlig at spille Chris som hverken rent offer eller rent freakshow, men tværtimod en hjerteskærende overbevisende og ikke ubetinget sympatisk blanding af attraktiv charme, arrogance og usikkerhed. Tænk en begavet version af Keanu Reeves eller en ung John Cusack.

Selvsmagende film
Imidlertid udvikler manuskriptforfatteren Scott Franks instruktørdebut sig til én af de frustrerende filmoplevelser, som begynder originalt og begavet, men så kollapser i klichéer og en blanding af forudsigelighed og absurditeter. I dette tilfælde i form af, at Chris, der om natten gør rent i en bank, opsøges og manipuleres af en flok gangstere med den psykopatiske Gary (Matthew Goode) i spidsen.

Og så er vi ellers tilbage i den selvsmagende pseudointellektuelle gangsterfilm model 1990'erne, hvor utroværdigt velformulerede og lommefilosofiske forbrydere tumler rundt i et overkonstrueret plot. At det hele vil kulminere i et blodbad, holder man hurtigt op med at være i tvivl om, ligeså at byens flinke politibetjent med den højgravide kone næppe vil slippe godt fra mødet med gangsterne og deres haglgeværer.

Slingrende og fatalt
For at det ikke skal være løgn, optræder der også en stripper med et hjerte af guld, om end hun desværre hurtigt forsvinder umotiveret ud af historien igen. Og efter at ligene har hobet sig op, slår filmen det sidste søm i sit eget kistelåg med en drivende sentimental og fuldstændig utroværdig afslutning.

Man aner et sammenstød mellem en instruktør og manuskriptforfatter med en god dramatisk idé og nogle producere, der har villet have lig på bordet. Resultatet, som filmselskabet altså også kun vil bruge sale i to danske biografer på, er lige så slingrende og fatalt som Chris' bilkørsel i åbningsscenen, men Joseph Gordon-Levitt viser sig i dén grad værd at holde øje med.

jakob.levinsen@jp.dk



Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Film & TV
Annonce
På den anden side
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her