THE MACHINIST, Instruktion: Brad Anderson
THE MACHINIST, Instruktion: Brad AndersonUSA 2003 Længde: 1 time og 30 minutter
Modsat normen i Method Acting har Christian Bale ikke fedet sig op til sin rolle i "The Machinist". Tværtimod. Efter en omvendt Renée Zellwegger (et æble og en dåse tun om dagen) tabte skuespilleren mere end 30 kilo, så det er ikke sært, at han ligner et afpillet fugleskræmsel.
Sådan skal man vist også se ud, når man ikke har sovet i helt et år. Præcis hvorfor fabriksarbejderen Trevor Reznik ikke kan finde hvile afsløres umiddelbart inden slutteksterne, hvor de sidste brikker i et ganske raffineret puslespil falder på plads.
Trods sit usle job har hovedpersonen både Dostojevskij og Kafka liggende på natbordet, ligesom han strør om sig med drikkepenge til en venlig servitrice (Aitana Sánchez-Gijón), som arbejder i en lufthavnscafé, som han frekventerer i de søvnløse nattetimer.
En prostitueret sjælesørger (Jennifer Jason Leigh) nyder også godt af Rezniks gavmildhed, men billedet krakelerer, efterhånden som mystiske post-it sedler dukker op på mandens køleskab og i rebusform angiver, hvilken kurs han skal følge.
Frelse eller helvede
Ligesom i den på mange leder beslægtede "Memento" må Reznik prøve at stykke sit liv sammen baglæns. Og uanset hvor uoverskueligt netop det projekt synes, står ét i hvert fald klart: Manden befinder sig ved en korsvej i sit liv. Enten vil han finde frelse, eller også går turen lige lukt i helvede.
Har verden rottet sig sammen imod Reznik, eller er han "bare" faret vild i sit sinds irgange? Svaret er ikke det mest opsigtsvækkende ved filmen, der først og fremmest er en isnende og ekstremt stilfuldt iscenesat tur ind i en forstyrret mands psyke.
Der er noget helt David Fincher'sk over filmens tematisering af paranoia og bange anelser, for slet ikke at tale om den nærmest monokrome, blåtonede billedside. Brad Anderson når ikke op i helt de samme strømførende lag, men mindre kan absolut gøre det.