Syrisk maler: Kunst er mit tilflugtssted

Interview: Den syriske maler Rania Moudaress Silva vil skabe håb med sin kunst.

Artiklens øverste billede
Rania Moudaress Silva værker fokuserer på kvindeansigtet, som hun dekorerer med blomster, fugle, grene mm.

Krisen i Syrien har tvunget millioner af mennesker på flugt, og rædslerne i landet er allestedsnærværende.

Også i den syriske kunstverden er der opbrud.

Som den resterende befolkning har mange af landets kunstnere valgt at forlade Syrien og kulturhovedstaden Damaskus.

På afstand og i sikkerhed fra krigen fortsætter mange deres arbejde, som de bruger til at skabe opmærksomhed om krisen.

Nogen laver værker, der er præget af vold og ødelæggelser, mens andre fokuserer på lyset og håbet.

"Det er ikke min vision"

En af kunstnerne, der koncentrerer sig om håbet er den 33-årige Rania Moudaress Silva.

Hun er et anerkendt talent i den mellemøstlige kunstverden og har blandt andet haft en soloudstilling på galleriet Art Circle i Beirut i Libanon.

Rania Moudaress Silva er en anerkendt syrisk kunstner, der blandt andet har haft en soloudstilling på galleriet Art Circle i Beirut.

Værkerne er lyse, og selvom der er en sørgmodighed at spore, fortæller kunstneren til Jyllands-Posten, at det ikke er hensigten med værkerne.

Hun bestræber sig på at bevare sit kunstneriske udgangspunkt, uden at lade rædslerne i landet påvirke kunsten.

"Jeg har ikke tænkt mig at tilføje mord og ødelæggelser til mine værker. Det er ikke den vision, jeg har for min kunst. Mine billeder er min eneste flugtmulighed til et lysere sted, og måske kan de også være det for andre," siger hun.

"Det stod klart, at vi måtte flygte"

I en længere periode insisterede Rania Moudaress Silva på at blive boende i Damaskus i Syrien, men hun fortæller, at hun indså, at hun blev nødt til at flygte.

Rania Moudaress Silva var bosiddende i Damaskus i Syrien indtil hun blev nødt til at flygte, som krisen i landet eskalerede.

"Min søn skulle i sikkerhed og skærmes for de mange rædsler, som vi var vidner til. Byen blev mere og mere tom - sorgen og frygten var overalt. Jeg flygtede, men den smerte, som jeg har været vidne til, bærer jeg med mig," siger hun.  

Lys og håb

Kunstneren fortæller, at hun tit er blevet spurgt om, hvorfor hun ikke bruger sin kunst til at bringe budskabet om forbrydelserne i Syrien ud i verden, men hun fortæller, at det ikke er en mulighed for hende.

"Min kunst er et nødvendigt åndehul i en hverdag, der er præget af vold og ødelæggelse, og jeg vil hellere bruge mine værker til at skabe håb," siger Rania Moudaress Silva og fortsætter:

"Når jeg taler om min og andres kunst, så bliver jeg ubevidst trukket midlertidigt væk fra den voldsomme og onde virkelighed, der er omkring mig. Kunsten er et frirum for mig, som jeg ikke kan undvære, og jeg vil ikke ændre mine visioner og mit syn på verden, fordi andre myrder og slår ihjel," slutter hun.

Du kan se flere værker af syriske kunstnere på facebooksiderne Arab Women Artists og Syria Art - Syrian Artists, hvor flere af kunstnerne deler deres værker.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.