Udskældt foto bringer igen sindene i kog
Satirisk foto af Tony Blair fra 2005 har igen bragt sindene i kog.
Billedet viser den daværende britiske premierminister Tony Blair, der med sin mobil storsmilende tager et billede af sig selv foran en brændende oliekilde under krigen i Irak.
Det er fra 2005 og lavet af kunstner-duoen Peter Kennard og Cat Phillips, der ofte arbejder som kennardphillips.
Opsigtsvækkende
Allerede dengang vakte montagen - for det har duoen aldrig lagt skjul på, at det er - voldsom opsigt og diskussion, og nu er den gal igen.
På The Imperial War Museum North i Manchester åbnede man i weekenden en udstilling om krig skildret gennem moderne kunst.
Bureauer vil ikke røre den
Og det er for meget for to af Englands største reklamebureauer, der kategorisk nægter at arbejde med billedet i annoncer, på reklamestandere og alle andre steder.
Montagen har været heftigt diskuteret siden 2005, men der er bred enighed om, at det er et væsentligt værk relateret til krigen i Irak, og det er har været udstillet adskillige gange. Blandt andet på Tate Modern i London.
Det definitive værk
For nylig kaldte den britiske avis The Guardian billedet for "det definitive kunstværk om krigen i Irak."
Og nu indgår det således i The Imperial War Museum Norths aktuelle udstilling og skulle efter planen have prydet alt PR-materiale for udstillingen.
Politisk censur?
Kunstnerne bag montagen beskylder i utvetydige vendinger reklamefirmaerne JCDecaux og CBS Outdoor for politisk censur.
De to firmaer sidder til sammen på mellem 50 og 70 pct. af al udendørs reklame.
Hos CBS Outdoor oplyser man, at man har nægtet at arbejde med den kontroversielle montage, efter at man har konsulteret Committee of Advertising Practise, der rådgiver i forbindelse med reklamering.
Hvad komiteen har sagt til reklamefirmaet, ønsker den ikke at oplyse, og også reklamefirmaet forholder sig tavst.
Kunstnerne har oplyst, at CBS Outdoor over for dem har forklaret, at man ikke kan vise en krigshandlinger på offentlige steder - f.eks. på siden af busser.
Museet beholder montagen
Kennard og Phillips undrer sig over, at komiteen tillader et væld af reklamer, der rummer både sex og vold, men ikke vil acceptere den berømte fotomontage.
Lederen af Manchester-museet, Graham Boxer, har i en udtalelse sendt ud efter bandlysningen af Blair-montagen, meddelt, at man fortsætter med at bruge billedet i al anden reklamemateriale om udstillingen.