100.000 jagter kendisdrømmen
Drømmen om at stå i baggrunden, når en reklame vises på skærmen, er så stærk, at mange vil betale for det.
"I fremtiden vil alle blive verdensberømte i 15 minutter," sagde den kendte amerikanske pop art-kunstner Andy Warhol i 1968, og meget tyder på, at han får ret.
Drømmen om bare at stå i baggrunden, når en reklame kører over skærmen er så stærk, at mange er villige til at betale for det.
Det skriver metroXpress.
Siden hjemmesiden statist.dks lancering i 2008 har den fået næsten 80.000 medlemmer i Danmark, og 50 nye medlemmer kommer til hver eneste dag.
Ingen penge i statist-jobbet
Medlemmerne betaler 199 kroner for et års kontigent, og det er på trods af, at der ikke er penge i at være statist i Danmark.
"Man kan ikke tjene penge på at være statist i Danmark. Jeg tror, at så mange opretter profil hos os, fordi de vil have deres 15 minutters berømmelse. De synes, at det er interessant at opleve, hvad der foregår bag skærmen,« siger Mads Korsgaard fra statist.dk.
Også på TV3 har en særlig side for casting mere end 27.000 danskere oprettet profil.
"Vi har altså ikke brug for publicity. For det har vi masser af i forvejen,« siger en venlig medarbejder fra tv3casting.dk, da metroXpress ringer.
Han bekræfter, at der hver dag kommer nye medlemmer til.
Hellere Amalie end mor
Ifølge Lotte Nyboe, der er lektor på Institut for Litteratur, Kultur og Medier på syddansk universitet, er det et udtryk for, at medierne i stigende grad erstatter vores klassiske rollemodeller.
Med andre ord: Unge kvinder i dag vil hellere blive som Amalie fra Paradise Hotel, end de vil være som deres mor.
"Mange unge skaber deres billede af, hvad de kan blive gennem mederne, og problemet er, at det fremstår, som om man ikke kan have et lykkeligt liv, hvis man ikke er kendt," siger Lotte Nyboe.
Kendis-kulturen
Og den hastigt voksende lidenskab for at blive kendt er godt på vej mod at nå amerikanske tilstande, hvor hver tredje amerikaner er påvirket af kendis.kulturen, advarer medieekspert og kommunikationsrådgiver Christian Have.
Han har netop har udgivet bogen "Drømmen om berømmelse".
Han mener, at årsagen til, at danskerne gerne vil på skærmen, skyldes drivet om at blive en del af celebrity-kulturen.
"Man vil gerne være en del af celebrity-kulturen, fordi den giver identitet og status, så mange tilmelder sig statistbureauerne på grund af drømmen om, at man har en chance for at slå igennem," siger Christian Have.
Som at gamble på kasino
Han forklarer, at den følelse, der ligger bag at melde sig til en side som statist.dk, er den samme som at gamble på et kasino, når man drømmer om at vinde millionen.
"Selv om vi nogle gange griner af, at amerikanerne er så optaget af de kendte, så tyder meget på, at vi er på vej mod samme tilstande. Det kræver en offentlig debat, for det kan få en betydning for den samfundsmæssige sundhed," siger Christian Have.
"For de fleste af vores medlemmer er det en hobby at være statist. Det er ikke realistisk at forvente at blive opdaget som skuespiller ved at være statist. Hvis man vil være skuespiller, så kræver det knofedt og hårdt arbejde," siger Mads Korsgaard, statist.dk til metroXpress
Kilde: metroXpress