K.B. Hallen: DAVE GAHAN

Dave Gahan spillede en stribe trumfkort i K.B. Hallen.

K.B. Hallen, Frederiksberg:

DAVE GAHAN

Onsdag

Da britiske Depeche Mode gav en mindeværdig koncert i Parken i september 2001, blev sanger Dave Gahan mødt af 35.000 ellevilde støtter. Da Gahan vendte tilbage til København onsdag aften, var der knap 3000 betalende i K.B. Hallen.

Det er fornemt for et rocknavn overhovedet at kunne melde fuldt hus i sportshallen på Frederiksberg, men tallene siger selvfølgelig alligevel noget om, hvilken popularitets-pris en mand som Gahan betaler, når han vælger at tage en afstikker fra en sikker succes som Depeche Mode.

Sangerens solodebut, "Paper Monsters", har næppe heller samlet mange nye folk til fanskaren, for udspillet er ganske vist stemningsmættet og i det velkendte Depeche Mode-univers mellem vellystig dekadence og dagen-derpå-anger, men sangskrivningen er ujævn og uden rigtige ørehængere.



Den spinkle og feber-rastløse Gahan med den kraftfulde stemme var dog som vanligt en energikilde af knitrende overskud, og med en veldoseret blanding af nyt og gammelt blev koncerten en særdeles positiv overraskelse.

De to bedste numre fra "Paper Monsters" - den semi-elektroniske rocker "Dirty Sticky Floors" og den møgbeskidte Barfly-fortælling "Bottle Living" - var stærke indslag, og en tidligt placeret "A Question Of Time" sendte publikums arme i vejret.

Senere luftede Gahan og band andre Depeche Mode-klassikere som "Useless", "Personal Jesus" og den majestætiske popsang "Walking In My Shoes", og det overskyggede fint det faktum, at niveauet styrtdykkede med nye numre som "Black And Blue Again" og "Hold On".

Da bandet spillede den ultimative Depeche Mode-slagsang, den hyper-medrivende og sønderknuste "Never Let Me Down Again", blev man dog mindet om, at meget af den oprindelige symfoniske storhed forsvinder i Gahan's mere rockede solo-sammenhæng.

Men også her hev sangeren et trumfkort frem, før ens skepsis for alvor var bundfældet: Ekstra-numrene var nemlig taktisk nok forbeholdt mere guldrandet Depeche Mode-materiale - men fortolket i akustiske versioner, som på fornem vis kastede nyt lys over de velkendte "Dream On", "Policy of Truth" og "Enjoy the Silence". I sidstnævnte overdøvede publikums fællessang næsten Gahan, som kunne fryde sig over at have begået et eksemplarisk kompromis.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen