Keramikmuseum i vækst

Grimmerhus i Middelfart lufter sin store samling på 600 værker på én gang.

Danmarks Keramikmuseum

Grimmerhus, Middelfart:

VÆKST

Til 23. november

Det er nu ni år siden, at det gamle enkesæde til Hindsgavl Slot sprang ud som keramikmuseet Grimmerhus i Middelfart, og denne gang viser museet hele sin samling på udstillingen "Vækst".

Året var 1994, da den første skulptur fra amerikanske Robert Shay fik permanent adresse i samlingen. Nu huser museet omkring 600 danske og udenlandske skulpturer og brugsting. Nogle har museet købt via sponsorpenge eller fået som gaver. Andre har keramikerne deponeret.

Selvom det er rart at få gaver, så vurderer museets keramikfaglige råd hvert eneste værk, før det bliver optaget i samlingen.

Men det er ikke altid til at se på tingene.

Indimellem har ekspertisen været for blødsøden. For selvom samlingen bugner af lertøj på højt, teknisk niveau, er der også mange potentielle hadegaver imellem. Som nu den seneste fangst, der poserer i forhallen som to mandshøje skulpturer fra mexicanske Rosario Guillermo.

Broget mangfoldighed

"Vækst" fungerer som et fint udstillingsvindue for keramikken lige nu, der er broget og mangfoldig.

Fidusen ved udstillingen er, at man kan opleve alle de store, danske og udenlandske navne under samme tag.

Især de nordiske lermagere dyrker den traditionelle, minimalistiske stil med god selvjustits i formen.

Det er bestemt at foretrække frem for samlingens mere pyntesyge udskejelser.

Blandt de mere delikate, brugsvenlige sager venter Malene Mülletz' æsker og testel. Eller Bente Skjøttgaards organiske håndvask og lilla hylder, der virkelig kan friske op på badeværelset.

Der er også spændstighed i Lone Skov Madsens "Netvase" og reliefagtige fade og i Karen Bennickes stramme skulpturer.

I stueetagen lægger museet op til en lille kønsspecifik test ved at holde mandlige og kvindelige keramikere hver for sig. Så kan publikum ved selvsyn afgøre, om de to køn taler hvert sit maskuline og feminine formsprog. Og ærlig talt nej.

Faktisk er kvinderne på Grimmerhus de største, arkitektoniske vovehalse, mens mændene dekorerer.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen