Disco Tango à la carte

Gotan Project leverede en intens og cool koncert i Operaen med et eminent miks af tango, elektroniske rytmer og film.

Operaen, København:
GOTAN PROJECT
Torsdag.

Normalt skal man være på vagt, når musik præsenteres som unik, men i tilfældet Gotan Project er man vitterlig i selskab med et enestående orkester og oplever forløsningen af en selvstændig musikalsk vision.

I Operaen åbnede dette fransk-argentinske kollektiv en magisk æske med cool tango kombineret med elektroniske beats, dub-ekkoer lånt fra reggae og en visuel ledsagelse, der matchede og understøttede musikken.

De 10 musikere - seks mænd klædt i champagnefarvede jakkesæt, røde slips og hvide sko og fire kvinder i matchende kjoler - bevægede sig stort set ikke i løbet af den 90 minutter lange koncert. Alligevel fremstod de som en dynamisk enhed og i samspil med rolige filmklip af den argentinske pampas, gauchoer, heste, natteliv og tangodans, skabte de en intens oplevelse.

Flotte film

Gotan Project spiller på ingen måde rendyrket tango, og det første, det store publikum i den udsolgte sal hørte, var en simrende elektronisk puls tryllet frem af gruppens hovedmænd, Philippe Cohen Solal og Christoph Müller, der var placeret højt bag en dj-pult.

Et piano blev slået an, guitaren markerede en figur, og så kom melodien til "Diferente" fra bandoneonen, den lille tangoharmonika. Sangerinden Christina Vilallonga lagde stemme på, fire strygere meldte sig ind i spillet, og Gotan Project skruede op for rytmen. Det pirrede danseskoene, men publikum måtte sidde, mens det store lærred viste tangodansere i aktion.

Billederne vekslede til åben pampas i den afdæmpede "Notas", og i "Amor Porteño" dukkede to musikere frem på skærme og "spillede med" på trommer og bas. Det var Joey Burns og John Convertino fra Calexico, der blev vakt til live med deres indsats fra albummet "Lunático" (2006).

Dette visuelle trick blev senere gentaget i "Mi Confesíon", hvor to spansksprogede rappere optrådte vittigt og virtuelt.

Kraftfuldt miks

Netop billedsiden af koncerten fungerede langt bedre end ved tidligere danmarksbesøg, hvor Gotan Project gemte sig bag et filmlærred i store dele af showet.

Hvad angår musikken, var mikset blevet endnu mere kraftfuldt. Det var især til gavn for sangene fra debutpladen "La Revancha Del Tango" (2001), hvor "El Capitalisme Foráno" havde fået dub-dybde, og fortolkningen af Astor Piazzollas "Vuelve al Sur" elegant knyttede bånd mellem nutidens Paris og historiens Buenos Aires.

Det hele spillet med elegance og overlegen kontrol, og festen lukkede med stående bifald, da Gotan Project havde sluttet ringen med en lang, organisk og danselykkelig houseversion af "Triptico". Det var som Tommy Seebach sang, »Disco Tango à la carte med godt med garniture, flugt og fart,« og spillet højt og med præcis så meget bas, at man endnu en gang måtte ærgre sig over, at man ikke danser på stolene i Operaen.

niels.pedersen@jp.dk

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.