Ny god orkesterhøst

Odense Koncerthus

MUSIKHØST 2001

Odense Symfoniorkester

og Tommy Andersson

Musikhøst slutter i dag

To uropførelser og en pianistdebut var udbyttet af Odense Symfoniorkesters koncert i Musikhøst, den fynske festival for ny musik. Og det var godt og spændende hele vejen.

Hovedkomponisterne i år er Sven Erik Werner, færingen Sunleif Rasmussen og Pierre Dørge, alle lyslevende, samt Niels Viggo Bentzon. De to første leverede uropførelserne, mens Bentzons første klaverkoncert (af otte) fra 1948 virkede forfriskende ny, som den blev spillet af svenskeren Joachim Olsson. Han fik hermed sin debut fra Det Fynske Musikkonservatoriums solistklasse, hvor han de seneste par år har været elev af Rosalind Bevan. Olsson spillede med en klarhed i anslaget, som gjorde Bentzons mest tætte tonesammenstød gennemhørbare. En tilsvarende klarhed i den strukturelle opbygning i samarbejde med dirigenten og landsmanden B. Tommy Andersson fik forløbet til at lette. Olsson viste også sans for den lyriske side af Bentzons musik. Der er ingen tvivl om, at her er en klaverdebutant, som kan mere end blot at kaste nyt lys over moderne klassikere - hvilket ellers i sig selv er væsentligt nok.

Anbefalelsesværdig saxofonkoncert

Den fremragende saxofonist Jeannette Balland kender vi allerede. Her kunne vi følge hende fra baryton- over tenor- og alt- til sopran-saxofon i Sunleif Rasmussens "Dem Licht entgegen". Det er en rejse efter Jørgen-Frantz Jacobsen fra den nordiske vinters mørke til den lyse juni. Værket er klart disponeret og godt instrumenteret, regulært og fantasifuldt. Den nye saxofonkoncert kan med Jeannette Balland anbefales til andre orkestre.

Sven Erik Werner afleverede sin hyldest til Anton Bruckner. "For a Symphony - Hommage à Bruckner" skal forstås som "i stedet for en symfoni". Det var det trods sine tre satser heller ikke, for hvor speget begrebet symfoni end er blevet, så har Werner her så meget på sin musikalske palet, at det i sig selv ville sprænge en regelret symfonisk form. Selvfølgelig mærkede man Bruckner bag det hele, endda den del af den østrigske mesters musik, som syntes inspireret af Wagner, men modsætningen i musikalsk tankemåde, nemlig Olivier Messiaen, var stærkere. Werner nævner også selv sin læremester Lutoslawskis fjerde symfoni som inspirationskilde. Trods alle de nævnte komponistnavne er det et selvstændigt værk med personlige ideer, som belyser hinanden. Det bør ikke blive ved denne ene opførelse.

Odense Symfoniorkester havde en stor aften under B. Tommy Andersson. Har landsdelsorkestrene nogensinde været bedre?

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen