Fin debut til Tarp

Teatret ved Sorte Hest

FOR ENDEN AF UNIVERSET LIGGER EN DØGNKIOSK

Tekst og iscenesættelse: Lotte Tarp

Scenografi: Kirsten Victoria Lind

Sidste dag 15. december
Moderen kender man altid. Sådan siger blandt andet Strindberg i sit skuespil "Faderen", hvor striden står om den naturlige forældreret til barnet. Lotte Tarp har i sin meget vellykkede debut som dramatiker gjort Strindbergs udsagn til skamme. Som natten skrider frem denne juleaften i det lille bondehus på landet, opdager tre kvinder nemlig, at de på samme tid både er mere og mindre i familie med hinanden, end de havde troet hele deres liv. Og hvordan det så skal forstås, vil det være synd at røbe.

Frit fra leveren

Men til stede er i hvert fald to søstre, deres netop afdøde mor, som efter eget ønske ligger lig på spisebordet, og endelig den ene søsters datter. Og så kan det ellers nok være, der bliver talt frit fra familieleveren, mens vinterstormen forhindrer de tre kvinder i at stikke af, når det bliver for broget.

Hvilket det hurtigt bliver, for nu skal sandheden frem, og regnskabet gøres op fra barndommen og fremefter. Og som så ofte før - i teatret som i livet - er det et åbent spørgsmål, om sandheden i virkeligheden er så god og så vigtig at kende. Lotte Tarp lader sin historie slutte godt, men der er unægtelig nogle bitre øjeblikke undervejs, der skriger af svigt fra mennesker, som løj for at beskytte hinanden. Siger de, mens det mest nok var for at beskytte sig selv, at sandheden blev fortiet.

Glimrende Stenz

Det er som sagt Lotte Tarps debut som dramatiker og vist også som iscenesætter. Resultatet er dobbelt vellykket. Her er masser af gode situationer, rammende replikker og en flot blanding af komedie og alvor. Maria Stenz er rent ud glimrende som den ældre søster - følsom, kontant, hellig-forurettet og bitter - ægte hele vejen igennem. Kirsten Norholt er morsom som den rapkæftede lillesøster på evig mandejagt, kvidrende, irriterende, energisk og sød, mens Helene Egelund fint rammer den usikre datter, der leder efter sin fortid for at finde fodfæste i nutiden. Alle tre er de nøje afstemt efter hinanden i Kirsten Victoria Linds træfsikre dagligstue, der sammen med sine tre medvirkende efter endt spilleperiode burde sendes på turné rundt i hele landet.

Det er nemlig genkendelig, tankevækkende og meget menneskelig underholdning, det lille Vesterbro-teater her præsterer.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen