- For abonnenter
”Annas sang” er slægtsroman og kampskrift i samme ombæring
Anmeldelse: Benjamin Koppels jødiske slægtssaga er en vellykket ny version af ”Indenfor murene”.
Jazzmusikeren Benjamin Koppel debuterer som skønlitterær forfatter med en overrumplende vellykket slægtssaga, ”Annas sang”, der udspiller sig i det jødiske miljø i København op til og under Besættelsen – og derefter i Frankrig. Fundamentet for murstensromanen på over 500 sider er en kvindeskæbne i hans egen familie, som han med fiktionen og den kunstneriske friheds virkemidler transformerer til en medrivende skæbnefortælling.
Ved at placere fortællingen i en konkret historisk kontekst minder bogen i sin dramaturgiske opbygning om den litterære stil, som senest er kommet til udtryk i romanen ”Tre dage i april” af Jesper Bugge Kold og Mich Vraa, men hvor alle personer her på nær én er fiktive, er persongalleriet hos Koppel hentet fra slægtens virkelighed. Så bogen er dels en nøgleroman, der giver et fascinerende indtryk af livet ”inden for murene” i det jødiske samfund i København, inden de gav efter for trykket fra det omgivende samfund, og dels en indigneret historie om 100 års undertrykkelse af en kvinde, der var lige så dygtig som mændene.