Tre nye Domestic Noir-krimier viser på hver sin vellykkede måde, at et ellers trygt hjem kan gemme på hemmeligheder

Shari Lapena, Susanne Jansson og Karen Dionne er aktuelle med hver sin krimi i den populære undergenre, hvor det trygge og kendte har dybder, der chokerer.

Artiklens øverste billede

Krimi

Shari Lapena

EN FREMMED I HUSET

(”A Stranger in the House”, 2017)

På dansk ved Steffen Rayburn-Maarup

300 sider, 199,95 kr.

Gyldendal

LINK: Køb e-bogen her

Krimi

Susanne Jansson

OFFERMOSEN

(”Offermossen”, 2017)

På dansk ved Ellen Boen

286 sider, 199,95 kr.

Rosinante

LINK: Køb e-bogen her

Krimi

Karen Dionne

DYNDKONGENS DATTER

(”The Marsh-King’s Daughter”, 2017)

På dansk ved Kim Langer

304 sider, 299 kr.

Lindhardt og Ringhof

LINK: Køb e-bogen her

”Domestic Noir” er en relativt ny betegnelse for en genre under den bredt favnende krimietiket. Nogle hævder, at betegnelsen første gang blev brugt af romanforfatteren Julia Crouch i 2013, der i sin blog skrev om historier, der fokuserer på kvinders hjem og arbejdsliv, og hvor netop disse rum viser sig udfordrende og farefulde, når der lukkes op for alt det mere eller mindre frivilligt fortrængte.

Men mere bredt anskuet, og uden nødvendigvis denne feministiske dagsorden, er der tale om historier, der udnytter spændingen mellem det velkendte og trygge på den ene side og så, på den anden side, anslag mod trygheden.

Det sker ofte i to parallelle plotforløb. Mens hovedfiguren bliver konfronteret med en virkelighed, der mere og mere antager mareridtsagtig karakter, bliver det langsomt afdækket, hvordan dette forløb har sin rod i fortidens begivenheder.

I Domestic Noir er ingen til at stole på, ofte ikke engang den fortællendes egen hukommelse, og fortællerstemmen vil som regel være af den stærkt upålidelige variant.

Naturligvis blev Domestic Noir ikke opfundet i 2013. Som litterært element har fænomenet en noget længere historie. I hvert fald kan væsentlige dele af det føres tilbage til den gotiske fortælling, der var populær i 1700-tallet og så sandelig også var på den litterære menu i de efterfølgende epoker.

En berømt Domestic Noir-titel før genrens nylige opblomstring ville være Daphne du Mauriers ”Rebecca” fra 1938. Og når krimilæsere op gennem det 20. århundrede har talt om psykologiske krimier, vil det tit være på baggrund af litterære elementer, som i dag ville blive rubriceret som Domestic Noir.

Kvanteteori og yoga

Shari Lapena brød igennem med ”Naboparret”, og den nye bog, ”En fremmed i huset”, ligger i stemning og komposition tæt op ad forgængeren. Også den byder på den ene overraskelse efter den anden, efterhånden som siderne vendes. Til sidst er der vendt op og ned på alle de forestillinger, der blev lagt ud med.

Det hele starter, da den pæne unge forstadshustru bliver slået bevidstløs i en soloulykke med sin bil i en mere tvivlsom del af byen, hvor hun normalt ikke kommer. Hun kan angiveligt intet huske, men hendes mand og politiet er skeptiske.

Lapenas historie er nok det tætteste, vi kan komme en slags genre-fællesnævner. Svenskeren Susanne Janssons ”Offermosen” er derimod tættere på en regulær krimi med uopklarede drab, der skal efterforskes. Men vejen hen til drab og ofre er lang og gør udstrakt brug af det greb, der nok er mest typisk for Domestic Noir, fortællerens langsomme og gradvise graven i bevidsthedens dybe og ofte tæt forseglede lag. Der kan ikke være noget mere passende symbol herfor end den mose på grænsen mellem Dalsland og Värmland, hvor historien udspiller sig.

Historien om biologen, der kommer tilbage til barndommens landskab for at lave videnskabelige undersøgelser, men også, selv om hun ikke rigtigt vil indrømme det, for at konfrontere en traumatisk fortid, gør brug af både kvanteteori og yoga i bestræbelserne på at nå en opklaring.

Hos amerikaneren Karen Dionne er der ikke noget med fortællerens fortrængte traumer. De er en del af hendes særdeles bevidste liv, men hun har ikke fortalt sin mand noget. Og læseren bliver da også kun inviteret indenfor i hendes første 12 år, i takt med at dramatiske begivenheder omkring en fangeflugt i det øvre Michigan udvikler sig.

H.C. Andersen spøger

Der er arketypiske amerikanske elementer i denne historie om en familie, der vokser op i vildmarken uden kontakt med omverdenen, mens der er moderne krimielementer i faderens psykopatiske adfærdsmønster. Og så er der et dansk islæt i form af den H.C. Andersen-tekst, som romanen deler titel med. Andersens næstlængste eventyr og et af de tolkningsmæssigt mere komplicerede danner paralleltekst til Dionnes beretning om et far/datter-forhold, der kun kan ende galt.

Mens en regulær krimi om en forbrydelse og dens opklaring stort set udspiller sig i det offentlige rum og overlader efterforskning og indkredsning af forbryderen til professionelle aktører, så mere end antyder Domestic Noir, at ondskaben og alt det, vi nægter at se i øjnene, har sin rod i det private og er en uafviselig del af det enkelte menneske.

Domestic Noir kan være en række nærmest automatiske fortællegreb som hos Lapena, men også bud på mere udfoldede socio-psykologiske mekanismer som hos Jansson og Dionne.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.