Jonian Ilias Kadesha gik for groft til Mozarts violinkoncert

Den græsk-albanske violinist Jonian Ilias Kadesha sprang ind for en syg Nicola Benedetti i Tivoli. Desværre klang hans Mozart som en motorsav på overarbejde.

Artiklens øverste billede
Violinist Jonian Ilias Kadesha masede sig gennem Mozart, som var violinen en motorsav på overarbejde. Arkivfoto: Axel Heimken/AP

KLASSISK

SCOTTISH CHAMBER ORCHESTRA & BENEDETTI

TIVOLIS KONCERTSAL

Scottisch Chamber Orchestra

Jonian Ilias Kadesha, violin

Benjamin Marquise Gilmore, dirigent

Søndag eftermiddag

Stjernesolister ryger også ned med sygdom sommetider. Søndag måtte den skotsk-italienske violinist Nicola Benedetti skuffe sine fans ved at melde afbud til sin optræden i Tivoli. Et maveonde krævede indlæggelse og satte hende ud af spillet.

I stedet sprang græsk-albanske Jonian Ilias Kadesha ind som solistsubstitut i Mozarts Violinkoncert nr. 3. En aparte erstatning, for kontrasten mellem de to violinister kunne næppe være større. Mens Benedetti kendes på sin slanke klang og sit poetiske udtryk, gik Kadesha anderledes groft til stålet. Han masede sig gennem Mozart, som var violinen en motorsav på overarbejde. I længden blev hans pågående klang trættende for øret. Et overgreb på de lyriske satser, som musikere bruger liv på at lære at forme uden at forcere.

Under ham holdt Scottish Chamber Orchestra ellers akkompagnementet blidt nedtonet. Men Jonian Ilias Kadesha var ikke rigtigt i sync med sine ledsagere; han kørte sit soloridt med en kraft, der fik hestehår til at knække på buen, så han måtte flå dem af i farten.

Programmet var ændret, så Scottish Chamber Orchestra opførte to Mozart-symfonier i stedet for én. I dobbeltrollen som koncertmester og dirigent havde Benjamin Marquise Gilmore sin sag for.

»Der er en lysende klarhed over orkestrets fortolkning af Mozart,« blev vi belært om i programhæftet. Denne klarhed savnede man i søndagens fortolkning af Mozarts Haffner-symfoni, hvor instrumentlagene mudrede i munden på hinanden. De store symfoniorkestre spiller værket med en ”rigtig” dirigent på podiet; det giver mening med en maestro, der kan få nuancerne frem.

Andre læser

Mest læste

Del artiklen