• For abonnenter

Med sin Nolde- og Kirchner-udstilling viser Statens Museum for Kunst alle de racistiske undertoner, der ligger bag de farvestrålende malerier, uden at ende i tidens identitetspolitiske fælde

Statens Museum for Kunst præsenterer en kompleks og nuanceret udstilling med Emil Nolde og Ernst Ludwig Kirchner.

Artiklens øverste billede
Emil Nolde så i de oprindelige kulturer – han besøgte bl.a. Tysk Ny Guinea i 1913-14 – en frigørende og magisk kraft: ”Tänzerin” (”Danserinde”), 1913. Foto: bpk/Städel Museum

KUNSTUDSTILLING

KIRCHNER OG NOLDE TIL DISKUSSION

STATENS MUSEUM FOR KUNST

Sølvgade 48-50, København K

Til den den 1. august 2021

Én ting er sikker, når man laver en udstilling med Emil Nolde og Ernst Ludwig Kirchner. Man kan ikke bare præsentere en god gammeldags ophængning med stilundersøgelser og gensidige påvirkninger. Som Picasso og en hel generation af yngre progressive kunstnere i årene op til Første Verdenskrig så de to tyske ekspressionister kunst fra den tredje verden som noget oprindeligt, uspoleret, magisk og seksuelt frigørende over for en europæisk kunst, der var stivn

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen