”Den anden verden” starter fantastisk

DR’s nye julekalender er ikke for børn, men for (pre)teenagere og deres eventyrglade voksne.

Artiklens øverste billede
I DR’s julekalender er faren død, men moderen Rikke taler stadig med ham, og vi ser ham som en fantasispejling. Foto: Per Arnesen

Lige siden 1962 har DR sendt julekalender i december måned, og gennem årene har engagementet i netop dette tv-serieformat manifesteret sig som en dansk kulturtradition. Ingen jul uden julekalender i tv.

Hvis man er voksen, minder det om barndom; er man barn, giver det at se julekalender en fornemmelse af at tage del i en kollektiv oplevelse, noget som i dag ellers kan synes sværere end nogensinde. Der er med andre ord mange følelser og forventninger bundet op på de 24 afsnit julefiktion, vi bliver præsenteret for i december. Derfor er det også modigt af ”Den anden verden”s skabere at bryde ud af den spændetrøje, som folkedybets forestilling om ”den rigtige” julekalender sikkert har føltes som.

Mon ikke ”Den anden verden” nok skal få kritiske røster til at uddele ris for, at den er for temmelig store børn.

Fjollede voksne i nissetøj

Det er nu længe siden, at fjollede voksne i hjemmefiltet nissetøj opførte sig som forvoksede børn på glatis eller i Grønland, og heller ikke ét grimt ord om ”Nissebanden”, som bl.a. jeg voksede op med og elskede. Jeg kan stadig le af lyden af Hr. Mortensen, der bliver kastet ud af sengen af nissekollektivets hund, og vil til min dødsdag holde fast i, at der kun er et rigtigt cast, naturligvis det første fra 1984. Man skal ikke komme i infight med vores forhold til bestemte julekalendere.

For temmeligt store børn

Men tiderne skifter, det skal julekalenderen også, og det har den gjort. Fra hånddukker til tegnefilm, fra prinsesse Miamaja til Bamse, fra følelsen af Jørgen Klevinsk hjemmeklip til computerskabt magi. I 2014 blev ”Tidsrejsen” et rost og storset hit, samtidig med at den også rejste en kritisk, politisk debat om, hvordan kristne blev beskrevet i serien.

Mon ikke ”Den anden verden” nok skal få kritiske røster til at uddele ris for, at den er for temmelig store børn. Har ungerne ingen interesse i spirende romancer, er det altså nok ikke her, man skal se med. Accepterer man derimod præmissen og målgruppens høje aldersgennemsnit, virker det allerede efter første afsnit som om, DR kommer til at give os de allerbedste julegodter, som vi kan mæske os i på skærmen det meste af december.

Realisme og eventyr blandes

Tvillingepigerne Anna og Sara er ved at sætte et julestykke op på morens børne- og ungdomsteater. Sara spiller hovedrollen, moren Rikke instruerer, og Anna er suffløse. Pigerne er 15 år og første afsnit handlede i den grad om ungdomsforelskelse, men også om at finde sin egen rolle i livet og i familien. Faren er død, men moderen taler stadig med ham, og vi ser ham som en fantasispejling. Og der kommer flere lag til. Det får vi lovning på, da Sara ser en mærkelig aftegning i overfladen på den å, hun ynder at komme ved.

Realisme og eventyr blandes allerede formfuldendt. I teatersalen emmer det af hjemmelavet kreativitet, der ikke kræver en videregående uddannelse i computervidenskab, men som er mere analogt charmerende. Desuden er serien inspireret af Grimms Eventyr, og som den ene forfatter, Nikolaj Scherfig, udtalte i gårsdagens avis, så skyr han og ”Den anden verden” ikke den mere voldsomme tone, der er i de tyske ureventyr, der ellers er blevet ”nutte-ficerede” af Disney. Kan vi stole på det, ser det ud til, at man kan forvente sig en fantastisk tur i julemanegen med DR’s ”Den anden verden”.

Mere som dette

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven