Nyt medie for unge bliver navngivet »Format«

Det nye medie vil både fortælle nyheder på Snapchat og Instagram for at nå den unge målgruppe.

I jagten på de unge medieforbrugere lancerer JP/Politikens Hus et nyt niche-medie. Det har nu fået navnet Format.

Det oplyser det nye medie i en pressemeddelelse.

Format vil have fat i de 20-30-årige medieforbrugere, som medierne kæmper med at nå ud til.

»Vores målgruppe er en af de klogeste og bedst oplyste ungdomsgenerationer nogensinde, men alligevel har de traditionelle medier svært ved at fange dem. Det er den nød, vi skal knække med Format,« forklarer Benjamin Kürstein, der er Formats chefredaktør, i pressemeddelelsen.

Det nye medie hedder Format, da redaktionen ønsker at formatere avisen på ny, oplyser Benjamin Kürstein, der er tidligere chefredaktør for Vice i norden.

Mediet skal bedre nå ud til det, han karakteriserer som »internet-generationen«, og derfor vil Format være et onlinemedie, men det vil også søge væk fra de traditionelle platforme og begå sig mere på sociale medier.

Format skal kunne »fortælle en verdensnyhed på Snapchat, og instagramme et kommunalvalg.«

»De er nysgerrige på verden omkring dem og vil gerne følge med i, hvad der sker - men mangler et medie, der taler deres sprog, og er til stede på de platforme, de bruger i forvejen,« udtaler Benjamin Kürstein.

Som en del af målet på at nå de unge forbrugere bliver det nye medie gratis, og det vil blive finansieret af sponsoreret indhold og bannerreklamer, som forbrugerne eksempelvis kender fra blogs på nettet.

Format planlægger at udkomme i slutningen af august på hjemmesiden formatformat.dk.

Tidligere har Benjamin Kürstein løftet sløret for noget af indholdet over for MediaWatch. Film, serier og streaming-nyheder kommer bl.a. til at fylde meget på det nye medie, derudover er det ikke kun traditionelle medier, som Format betragter som konkurrenter.

»Der er så meget lort på nettet. Der, hvor vi kan konkurrere og gøre en forskel, er ved at lave noget, som ikke er noget lort. Konkurrenter er dem, som går efter samme målgruppe, som det nye nichesite smider snøren ud efter. Det tæller alle lige fra DR3 over Metroxpress og Vice til Netflix og alle andre, der producerer indhold til målgruppen,« har Benjamin Kürstein tidligere fortalt til MediaWatch.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.