Musik for folket

Nicholas Kenyon, manden bag BBC's promenade-koncerter, der hver sommer høres og ses af millioner verden rundt, er en mand med en mission. Den klassiske musik skal støves af og bringes ud til et nyt publikum. Om nødvendigt med utraditionelle metoder.

London

Det slår aldrig fejl. Midt på sommeren dukker et par japanske turister op til en BBC-promenadekoncert i Royal Albert Hall klædt på til narrestreger: »Hvor er alle hattene og flagene?« spørger de skuffede det øvrige, helt normalt klædte, publikum.

Fejltagelsen skyldes, at BBC Proms verden rundt er mest kendt for gallakoncerten "Last Night at the Proms". Det patriotriske, pompøse orgie, hvor "Land of Hope and Glory" og "Rule Britannia" brøles ud af et løssluppent publikum. Den mest britiske af britiske begivenheder.

Færre er klar over, at BBC Proms faktisk står for over 70 koncerter med adskillige splinternye stykker for klassisk orkester og verdensberømte dirrigenter, solister og musikere, hvoraf "Last Night" blot er rosinen i pølseenden.

Dette frustrerer helt åbenlyst Nicholas Kenyon, Mr Proms, manden, der arrangerer hele herligheden og transmitterer den til de fire verdenshjørner.

Vi mødes i BBC Radios hovedsæde i London, det såkaldte "Broadcasting House", der ligger et stenkast fra Oxford Circus. Kenyons hyggelige kontor på fjerde sal er fyldt med musikbøger, nodeark og opslagsværker. Der er kun tre måneder til starten på den næste sæson, og Proms-chefen har rasende travlt.

»"Last Night" er blot en begivenhed, der afslutter Proms, hvor folk slipper sig selv løs og morer sig. Den er absolut ikke hele Proms,« siger Kenyon, mens vi sammen gør vores bedste for at ignorere det regelmæssige pling fra indkommende e-mails på hans computer.

Billet til 45 kr.

I de sidste otte år har Nicholas Kenyon arbejdet målrettet på at ændre opfattelsen af BBC's 110 år gamle promenadekoncerter, startet i 1895 af dirrigenten Henry Wood, for at udbrede den klassiske musik til masserne.

Klassisk musik til folket er stadig i hjertet af BBC Proms, hvor en billet til koncerterne i Royal Albert Hall kan fås helt ned til 45 kroner.

Men Nicholas Kenyon har set skriften på væggen: BBC er nødt til at følge med tiden. Folket kommer ikke af sig selv til den klassiske musik. Skolerne underviser ikke i den. Generationer vokser op, uden at have sat fødderne i en koncertsal. Klassisk musik forbindes, om det så er retfærdigt eller ej, med gamle mennesker.

»Jeg ser det som en af de vigtigste kulturproblemer i vor tid. Vores store institutioner - parlamentet, politiet, monarkiet - de må alle finde en måde at bevæge sig fremad på, uden samtidig at smide deres arv væk. De må vise, at de stadig er vedkommende for folk, og det er det, vi prøver at gøre med BBC Proms,« siger Nicholas Kenyon.

Han indrømmer, at nogle af de ældre koncertgængere ikke kan lide, når der pilles ved de rød-hvide-blå traditioner.

»Nogle mennesker vil gerne have, at tingene bliver ved med at være, som de altid har været. Men gør de det, så bliver de jo efterhånden fuldstændig irrelevante, og når man først dertil, er det meget sværere at lave tingene om,« siger Kenyon, en tidligere musikjournalist, der i en årrække drev BBC's klassiske musikkanal, Radio 3.

For lidt aktivitet

Det, der bekymrer ham, er, at der ikke længere er den aktivitet på den klassiske musikscene, som der engang var: en aktivitet på alle niveauer af samfundet, der garanterede en konstant tilførsel af nyt talent.

»Der er stadig store stjerner nu, store musikere og komponister, men det er meget sværere for dem at komme ud af toppen af pyramiden, for der er ikke så meget aktivitet i bunden af pyramiden længere. Der er ikke så meget klassisk musik i skolerne, og der er færre koncerter af den slags, som engang fandt sted hele året rundt over hele Storbritannien,« siger Kenyon.

Det er ikke for meget sagt, at Nicolas Kenyon har revolutioneret fænomenet BBC Proms. Han har indført friluftskoncerterne "Proms in the Park" - nu i alle fire hjørner af det Forenede Kongerige - og sat jazz, verdensmusik og folkemusik på repertoiret. Sidste års koncert i Hyde Park tiltrak 40.000 mennesker.

Kenyon har allieret sig med popstjerner og tv-figurer for at få børn til at gå til klassiske koncerter. I år får børnene deres egen Prom-koncert i London 12. september med fyrværkerishow og musik fra Disney-film.

Han har også lavet om på "Last Night at the Proms" - en begivenhed, der faldt nogen for brystet som nationalistisk og politisk ukorrekt - så repertoiret også omfatter nationalmusik fra Skotland, Wales og Nordirland. Publikum vifter i dag med flag fra hele verden.

Han har sågar sendt BBC's symfoniorkester og den store amerikanske komponist John Adams ned til Brixton Academy, et natklub, der er bedre kendt for rap end Beethoven. Resulatet var en uformel koncert med masser af børn og unge.

»Alle de stykker, vi spillede, var fra det 20. århundrede. Der var absolut ikke tale om "let" musik, men børnene reagerede helt fantastisk,« siger Kenyon.

I år tager Proms blandt andet på "udflugt" til det folkelige komedieteater Hackney Empire. Det handler om at forstå, at verden har ændret sig. At vi må komme videre, forklarer BBC-chefen.

»En af de mest populære nye intiativer, vi har taget, er for eksempel at holde koncerter sent om aftenen fra 22 til 23.30. Folks vaner har ændret sig. Måske har de ikke længere lyst til at gå ud til en koncert, der varer hele aftenen. Det kan være, de vil ud og spise middag først, og så gå til koncert bagefter,« siger Nicholas Kenyon.

Det er her, i de sene aftentimer, at man kan få noget af det mere utraditionelle Proms-materiale at høre. De fleste af koncertseriens publikummer, inklusiv lytterne og seerne rundt omkring i verden, synes det er helt i orden, at der kommer nye boller på suppen, insisterer Nicholas Kenyon.

»Det klassiske musikpublikum har en bredere smag end før i tiden. Folk, der kan lide klassisk musik, lytter i dag også til jazz og verdensmusik,« siger han.

En anden af Kenyons nyskabelser var en operakoncert, hvor publikum kunne være med til at bestemme, via en afstemning på internettet, hvilke arier, der skulle synges.

Orkestermusik i hjertet

BBC Proms vil altid have den klassiske orkestermusik i sit hjerte, garanterer Kenyon. Folk ved, de kan komme ind i Royal Albert Hall om sommeren og høre Beethoven, Mahler og Brahms. Udfordringen for Nicholas Kenyon, når han tilrettelægger sæsonen, er at bevare kernepublikummet, men samtidig bringe nye folk til.

BBC Proms forsøger hvert år at bringe helt ny musik på banen. I år har man bestilt værker fra syv nye og etablerede komponister.

»Vi har en gruppe af komponister, som vi holder nøje øje med for at se, om de er parat til at skrive et værk til Proms, og som vi så prøver vi at parre med passende dirrigenter eller orkestre. Den nye musik, vi ser, er meget, meget bredere, end den var før. Før var der en hård, modernistisk musik, der var på mode, nu er der alle mulige forskellige ting,« siger Nicholas Kenyon.

For tiden taler han for eksempel med DR's Symfoniorkester om at spille ved Proms i 2005, muligvis et musikstykke, der bestilles særligt til lejligheden.

Ser han direkte en opgave for BBC Proms i at holde den klassiske musik i live?

»Nej, men jeg opfatter os som en institution, der holder den klassiske musik frisk og oppe i tiden. Som genopfinder den for en ny generation for at vise, at den kan appellere ligeså meget til unge som til gamle,« siger Kenyon.

heidi.amsinck@jp.dk

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.