Vejle Kunstmuseum hylder Hans Chr. Rylander

Vejle Kunstmuseum giver sit publikum chancen for at dykke ned i kunstmaleren, grafikeren og billedhuggeren Hans Chr. Rylanders kunstneriske og private univers.

Den retrospektive udstilling "Sjælens spejl" er den hidtil mest omfattende præsentation af den 65-årige kunstner.

Ikke så mærkeligt, at Vejle mobiliserer kræfter på ham. Museet råder nemlig over den største samling - i alt 26 værker - herhjemme, og med den aktuelle manifestation er det muligt at gå på opdagelse i de mange lærreders lag og tillige skaffe sig overblik og sammenhæng over en kunstnerisk karriere, der begyndte i 1963 på Kunstnernes Efterårsudstilling, og siden har udfoldet sig i mange genrer.

For tung

De 60 værker lægger beslag på samtlige af museets sale og omfatter tegning, grafik, maleri og skulptur. Enkelte malerier måtte pilles ud af rammerne for at komme ind i huset, og montren "Horn" på tre tons blev ikke medtaget, fordi gulvet risikerede at brase sammen under den voldsomme vægt.

Hans Chr. Rylander, der er en engageret formand for kunstnersammenslutningen Decembristerne, var på holdet, der farvelagde gavlene i Brande og skaffede den lille midtjyske stationsby opmærksomhed. Fra "Mur i Brande" til den store - næsten altopslugende opgave - med udsmykningen af Provianthuset ved Christiansborg går en lige linie.

Veritabelt mylder

Den seneste opgave byder på et veritabelt mylder af danmarkshistoriens personligheder med enkelte undtagelser som Yassir Arafat! I dette billedepos er der ikke sparet på grundige referencer og sirlige detaljer. "Skitsebillede", der udgør forarbejder til Provianthuset, og som Rylander malede på i 12 år, er på tre gange fem meter og kan studeres i timevis.

Det giver associationer til mange tildragelser i landets historie med deltagelse af 75 personer. Det fører for vidt at opremse hele galleriet, men H. C. Andersen, flere konger, Julius Bomholt, Carl Nielsen, Orla Lehmann, Adam Oehlenschläger, N.F.S Grundtvig, Niels Bohr, Georg Brandes, Søren Kierkegaard, Klaus Rifbjerg (to gange), Knud Rasmussen og Johs. V. Jensen figurerer i den storladne fortælling.

»Udsmykningen af Provianthuset er Danmarks svar på det Sixtinske Kapel i Vatikanet, som er udsmykket af bl.a. Michelangelo. Rylanders billedbombardement af kendte og ukendte mellem hinanden er formet med en række heraldiske emblemer, skrifttegn og dekorativ ornamentik,« fortæller museumsinspektør Marianne Sørensen.

Ikke kronologisk

Selv noterer kunstneren:

»Det er ikke historiemaleri i traditionel forstand, fordi det ikke er kronologisk i modsætning til egentligt historiemaleri. Jeg dykker sporadisk ned, som jeg har lyst til, men på den anden side interesserer jeg mig for demokratiets begyndelse. Jeg er meget optaget af 1848-50 og 1864. Mordet i Finderup Lade optræder også flere gange.

Når jeg vælger de episoder, skyldes det, at de relaterer sig til starten af demokratiet, og det er væsentligt for vores forfatning, at den er demokratisk i alle ender og kanter. Jeg foretager nogle valg, bl.a. af de personer, om end disse valg er styret af, hvem der først dukker op i erindringen. Jeg beskæftiger mig med mennesker, jeg næsten alle kender, og som var fremtrædende i deres tid.«

"Sjælens spejl" er en udvidet og raffineret udgave af den retrospektive udstilling på Storstrøms Kunstmuseum, som er samarbejdspartner på projektet.

Det private univers

»Hans Chr. Rylanders private univers er dybt fascinerende og fører også almenmenneskelige sandheder med sig. Når han åbner døren, slippes en eksplosion af energiudladninger løs. Den enkelte beskuer kan iagttage sig selv i Rylanders kunst.

Han er påvirket af sin voldsomme opvækst mellem en højborgerlig og dominerende mor på den ene side og en socialdemokratisk og svag far på den anden. Normalt spejler drenge sig i faderen, men det var moderen, som betog ham, og senere faldt han for hendes kvindetype,« fortsætter Marianne Sørensen, der understreger, at Rylanders kunst er undergået en forandring i de 40 år, udstillingen tidsmæssigt spænder over.

»Disse ændringer følger nøje de forandringer, han oplevede i privatlivet, men han konstaterer: Jeg bor midt i mine billeder.«

Fortrolig med Sartre

Marianne Sørensen slår fast, at der ikke er tvivl om, at Rylander er eksistentialist, og at han er fortrolig med den franske filosof og forfatter Jean-Paul Sartre. Mennesket er ikke andet, end hvad det gør sig til, og mennesket må selv tage ansvar for sine valg og handlinger.

Marianne Sørensen påpeger, at Rylander er i besiddelse af sit eget spændende udtryk, som ingen anden i dansk kunst ejer. En ener. Derfor er hans værker af interesse for ikke mindst et kunstmuseum. Mange rubricerer ham som surrealist, men det tilhørsforhold benægter han, men føler sig derimod i slægt med symbolisterne og især J. F. Willumsen.

Lyriske titler

Hans Chr. Rylander betitler gerne sine værker. Ofte ligner teksten lyriske indslag eller ramsaltede kommentarer: "De gav blomsterne håndjern på", "Over kors med tilfældige indskydelser", "Selvportræt med hænder foran ansigt og nøgen kvinde" samt "Alligevel forsmået". Inspirationen henter han under arbejdet med det pågældende værk eller støder på sætninger i aviser eller i en bog, der f.eks. netop behandler det problem, der er genstand for udfoldelserne på lærredet. Han kan også hive en tekst, han tidligere har brugt, frem i lyset.

Et andet monumentalt værk, gæsterne garanteret vil studere nærmere på udstillingen, er "Erindringsøjeblikke", der rummer flere personsammenfald med "Skitsebillede", og som for nylig blev præsenteret på Decembristernes årlige mønstring i Den Fries Udstillingsbygning i København.

larsole.knippel@jp.dk

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.