ARoS klar til at tage imod publikum

Skærtorsdag slår AroS, Århus' nye internationale kunstmuseum, portene op for en totalopvisning i kunst og arkitektur. Udefra minder museet om et butikscenter eller en kontorbygning, men bag den tilknappede facade venter et overraskende organisk bygningslegeme og kunst i flere etager.

ARoS, det ligner noget, LEGO har produceret,« lyder taxachaufførens tørre vurdering, første gang, jeg besøger det nye kunstmuseum i Århus. Og jo, han har faktisk ret. Selv om jeg umiddelbart får flere associationer i retning af et moderne butikscenter eller en kontorbygning, da vi holder foran ARoS.

At taxachauffører er vigtige bindeled til turisterne, er der allerede taget højde for her op til åbningen for publikum skærtorsdag. For nylig inviterede museet byens taxachauffører til rundvisning i husets 17.700 kvadratmeter.

For det gamle Århus Kunstmuseum på Høegh-Guldbergs Gade kunne være svært at finde. Og det gav ikke sig selv, at gulstensbygningen ved universitetet i Vennelystparken var et kunstmuseum.

Men nu har det nye museum på Aros Allé oven i købet fået en vej opkaldt efter sig. Selvfølgelig er det heller ikke problemfrit, når kunderne bestiller en taxa og nu skal til ARoS. For hvor ligger det? Det ligger på Aros Allé. Og hvor ligger så det?

Problemet er dog til at overskue, da den mægtige kunstkube på den tidligere Fattiggårdsbakken kiler sig ind i synsvinklen, lige meget hvor man færdes i byens kulturelle centrum. Alle de andre karakteristiske bygninger ligger lige om hjørnet: Arne Jacobsens funktionalistiske rådhus, Musikhuset, Ridehuset, Officersbygningen, Retsbygningen og Erhvervsarkivet af Hack Kampmann fra 1902, som man nu kan betragte inde fra caféen på ARoS med frit udsyn til den trafikerede Vester Allé.

Anmassende byggeri

Arkitektfirmaet Schmidt, Hammer og Lassen har tydeligvis gjort alt for at få museet til at matche nabohusene. Men den klassisk modernistiske bygning med de røde Flensborg-sten virker alligevel anmassende. Når den presser sine 52 x 52 meter ned mellem de gamle beboelsesejendomme, reduceres de til dukkehuse. Og i ydre skønhed kommer ARoS ikke på højde med "Den Sorte Diamant" i København, som arkitektfirmaet også har skabt.

Adressen midt i byen kan derimod befri kunsten fra de ophøjede, museale rammer og få den lidt ned på jorden. Den centrale beliggenhed adskiller sig også markant fra for eksempel Louisianas gamle patriciervilla ved Øresund, der er bygget ud i terrænet i flere omgange, og postmoderne Arken i den rå Ishøj-natur.

Modsat tidligere tiders kunstmuseer, der ofte blev plantet i romantiske naturscenerier og benyttet som udflugtsmål, er det forfriskende, at ARoS insisterer på at blive en aktiv del af hverdagen. Ramperne i hver ende af kolossen rækker ud i byen som fangearme, der lokker de forbipasserende op til de to indgange.

En af pointerne er museumsgaden, hvor man kan flanere gennem huset uden at betale entré. Ligesom i et indkøbscenter, der også fungerer som en overdækket passage med behageligt tempereret indeklima. Kongrescentret over for ARoS bygger på samme princip. Som en by i byen.

Og er man først inde bag den tilknappede facade gemmer ARoS på et overraskende organisk bygningslegeme og kunst i flere etager. Her forvandler bygningen sig til kunstmuseum, oven i købet et internationalt af slagsen med den 38 meter høje spiraltrappe som fornemt pejlemærke.

Museum i stort format

Referencen til den amerikanske arkitekt Frank Lloyd Wright er åbenlys. Som fortaler for den organiske modernisme tegnede han fra 1943 til 1946 det spiralformede Guggenheimmuseum i New York. Le Corbusiers dynamiske spil mellem ramper, spiraler, kurver og kubiske former er heller ikke til at komme uden om.

ARoS er på alle måder et museum af stort format. Tre sale på hver 1100 kvadratmeter er viet samlingen fra 1700-tallet til i dag. Hertil kommer særudstillingsgalleriet på 1100 kvadratmeter og Vestgalleriet på 350 kvadratmeter.

Alene museets vartegn, den fem meter høje drengeskulptur "Boy", deler shortsnummer med en elefant. Purken i plexiglas sidder på hug i særudstillingsfoyeren, hvor der skal holdes receptioner. Selv om "Boy" ser beklemt ud ved situationen, gemmer han på et lille gådefuldt Mona Lisa-smil, hvis man går ind under hans albue. Det ville være mere logisk, at så markant en frontfigur havde fået en fremtrædende plads ved indgangen til museet.

Men stort set er iscenesættelsen af museets samling særdeles vellykket. Guldaldermalerne profiterer af canadisk ahorntræ på gulvet og dagslyset fra tagvinduerne på øverste sal. Her er stemningen mere intim end på de andre etager, som har kunstigt dagslys, så værkerne altid fremtræder optimalt.

Gyserkabinetter

På salen med nutidskunsten kunne man lige så godt være havnet på et udenlandsk museum. Den internationale stemning fortsætter i gyserkabinetterne "De 9 Rum" i kælderen, der er helliget den nyeste lyd- og videokunst.

Ud af mørket lyser Tony Ourslers kæmpehovede, der ligger i en vandtank og sludrer. Gå heller ikke glip af Bill Violas vandholdige videoværk "Five Angels for the Millennium" på fem storskærme, der kredser om fødsel, død og genfødsel.

Efter totalopvisningen i kunst og arkitektur kan fødderne hvile på øverste etage i Art Restaurant og til sommer på tagterrassen med udsigt over hele byen: tagene, skovene i syd og nord, Mols mod øst og Brabrand Ådal mod vest og ikke mindst vandet. Et formidabelt 360 graders vue, der er sjældent for en offentlig bygning og lige som alt det andet er hele besøget værd.

pernille.anker@jp.dk

ARoS, Århus
Åbner for publikum på torsdag, 8. april, med en udstilling af samlingen fra 1700-tallet til i dag.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.