Til USA for rejselegatet

Årets Kunstner Kathrine Ærtebjerg hædret i overværelse af repræsentanter for dansk kulturliv.

»Jeg har planer om at rejse til USA til efteråret sammen med min kæreste (kollegaen Jonas Hvid Søndergaard, red.). Vi vil gerne opleve Californien og tilstødende stater og undersøge de mange naturreservater«

Sådan lød det fra Kathrine Ærtebjerg efter overrækkelsen af en check på 50.000 kr. som et kontant udtryk for udnævnelsen til Årets Kunstner, som i går blev fejret i Morgenavisen Jyllands-Postens Bladhus på Kgs. Nytorv i København under overværelse af en række repræsentanter for kulturlivet.

Direktør Helle Behrndt, der motiverede valget af Kathrine Ærtebjerg på dommerkomiteens vegne, behøvede ikke at opfordre prismodtageren til at drage ud. Hun har næsten pakket.

Bruger hele spektret

»I disse "kanontider", da vi snakker så meget om danskheden og den særlige danske tone, håber vi, at du med disse penge vil rejse ud i verden, åbne dit sanselige og skabende væsen og lade den internationale klangbund komme i spil.«

Helle Behrndt hæftede sig ved, at Kathrine Ærtebjerg spiller på hele klaviaturet, og at maleriet lever, selv om det utallige gange i de seneste 150 år er erklæret for dødt. Det er prismodtagerens kunst et synligt bevis på.

»Hun er virtuos, fordi hun kan sit håndværk til formfuldendthed. Hun maler efter de gamle metoder. Hun er tilbage ved det hårde, tidskrævende arbejde i atelieret. Hun benytter hele spektret af teknikker og sit intellekt.«

Det var 21. gang, at Morgenavisen Jyllands-Postens Kunstpris blev uddelt. Tre tidligere modtagere var mødt op for at gratulere: Keramikeren Malene Müllertz, maleren Søren Hagen og skulptøren Anita Jørgensen. Sidstnævnte sætter Kathrine Ærtebjerg stævne om en uge, når prismodtageren er gæst på kunstnersammenslutningen Grønningen på Charlottenborg. Ansvaret for årets ophængning er nemlig Anita Jørgensens.

Radikalt overraskende

Kathrine Ærtebjerg skal også i et travlt år udstille i Kunstforeningen på Gl. Strand, som ledes af Helle Behrndt, der har fulgt prismodtageren siden 2002, da hun udstillede på EXIT i Kunstforeningen.

»Hendes malerier er radikale og overraskende. Som repræsentant for det nye, figurative maleri har hun formået at placere sig som én af de mest markante kunstnere i dag. Hun slog tidligt igennem med sine malerier med fabulerende, utopiske rum,« sagde Helle Behrndt og citerede Cecilie Høgsbros signalement af et af hendes billeder, som godt kan være illustrativt for kunstnerens stil:

»Hun har troldefjæs og uglereder i håret. Hun har svanehals og dådyrøjne. Hun er dus med himlens fugle og skovens vilde dyr. Hun er omgivet af en flok halvaber.

Hun er syg og ligner en hængt kat. Hun pynter sig med lånte fjer, kan godt lide sorte perler og hvide prikker. Hun har hovedet i skyerne og begge ben på jorden.

Hun er sikker i sin sag. Hun ved ikke, hvad hun skal. Hun hengiver sig. Hun overgiver sig. Hun er melankolsk, men hun smiler. Hun er som en åben bog.«

larsole.knippel@jp.dk

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen