Spillefilm skal være uden reklamer

TvDanmark 2 må ikke afbryde almindelige spillefilm med reklamer, nyheder og komik, sådan som den altid stridslystne station har praktiseret det siden 4. marts i år.

Radio- og TV-nævnet pålagde tirsdag TvDanmark 2 at kvitte den kreative programplanlægning, men med nævnets afgørelse fulgte hverken bøder eller trusler om fratagelse af sendetilladelse, skønt formand Mogens Koktvedgaard forud for nævnsmødet den 19. marts sagde at »himlen kunne falde ned over stationen«.

Nævnsudtalelsen fastslår, at TvDanmarks tiltag »er i strid med lovgivningens forudsætninger«, og det præciseres, at »spillefilmen stadig er én udsendelse«.

TvDanmarks direktør Jesper Sehested Lund er skuffet over afgørelsen.

»Vi tager den til efterretning, og fra mandag i næste uge fjerner vi helt spillefilmene mellem kl. 18 og 20. De bliver erstattet af amerikanske sitcoms af 25 minutters varighed, og det bliver der ikke færre reklamer af,« pointerer direktøren, der nu vil henvende sig til nævnet for at få afgørelsen uddybet.

»Jeg forstår ganske enkelt ikke, det grundlag den hviler på,« siger Jesper Sehested Lund, der mener, at Radio- og TV-lovgivningen er uklar, når det gælder definitionen af, hvad der egentlig er et program.

Uklare regler

Han henviser igen til forhenværende kulturminister Elsebeth Gerner Nielsens (R) svar fra juli 2000, da Folketingets Kulturudvalg spurgte til TV 2's opdeling af Tour de France i korte programmer:

»Udgangspunktet er, at det er en TV-stations ansvarlige leder, der står for programlægningen og dermed også for hvilke udsendelser, der skal indgå i TV-programmet. Af programoversigterne vil det fremgå, hvilke udsendelser, der udsendes, og disse må som bekendt ikke afbrydes af reklameblokke,« sagde Elsebeth Gerner Nielsen.

Med henvisning til denne bemærkning har Radio- og TV-nævnet for præcis et år siden bedt ministeriet kigge på retsgrundlaget i forbindelse med en sag om TV-konceptet "Big Brother". Dette er ikke sket.

»Så må vi selv gå til politikerne for at forklare, hvor uklare reglerne er. De bør laves om,« siger Jesper Sehested Lund.

Tirsdagens udtalelse fra Radio- og TV-nævnet indeholdt også en mild kritik af TvDanmarks 2's håndtering af 12 minutters-reglen, den del af loven, der siger, at der maksimalt må være 12 minutters reklamer per time. I forbindelse med serien "Temptation Island" har stationen flere gange overtrådt reglen. TvDanmark forklarer, at årsagen er, at stationen opererer i netværk, og at det giver nogle tekniske problemer. Nævnet accepterer forklaringen, men præciserer, at loven også skal overholdes på det punkt.

michael.enggaard@jp.dk

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen