Det Kongelige Bibliotek, Dronningesalen: RADIOUNDERHOLDNINGSORKESTRET

Det Kongelige Bibliotek, Dronningesalen UDSTILLINGSKONCERT, RadioUnderholdningsOrkestretOle Edvard Antonsen, trompetJesper Juul Sørensen, dirigentSendes i DR P22. påskedag kl. 13

Det burde ikke være nogen hemmelighed, at Dronningesalen - hvor udmærket den end er i kammermusikalske sammenhænge - ikke har volumen nok til større orkestral udfoldelse. Et lille wienerklassisk orkester. Jo. Så stort et orkester som det der kræves for at spille det kollektive partitur af komponistgruppen Les Six til Cocteau-balletten "Les mariés de la tour Eiffel". Nej. Helt afgjort nej.

Akustisk kollaps

Vægten af et fuldt orkester med trompeter, basuner og tuba får uhjælpeligt akustikken til at kollapse. Så ud fra den synsvinkel kan man selvfølgelig sige, at det var godt vi kun fik et uddrag, svarende til omkring halvdelen af partituret.



På den anden side kunne det jo have været lidt sjovt at høre det nummer, som kollektivets eneste kvindelige komponist, Germaine Tailleferre, bidrog med.

Velspillende orkester

Programmet ved denne den første af tre koncerter med mellemkrigsmusik tilrettelagt af Det Kongelige Biblioteks Musikafdeling, holdt i øvrigt fint sammen og blev godt udført af et velspillende RadioUnderholdningsOrkester under ledelse af basunisten Jesper Juul Sørensen, der også fusker med orkesterdirektion og gør det med afgjort talent.

Der var to fine eksempler på neo-barok, nemlig Albert Roussels alvorlige Sinfonietta for strygere og Knudåge Riisagers mere muntre Concertino for trompet og strygere, flot affyret af norske Ole Edvard Antonsen, som var hentet til blot for disse godt 10 minutter.

Det kan man da kalde for luksus.

Det endte godt

I koncertens afsluttende værk, Riisagers raffinerede "Suite Dionysiaque" fra 1924, var der linet ikke mindre end fem slagtøjsspillere op bagest i orkestret. Men havde man frygtet for endnu en akustisk kollaps, tog man lykkeligvis fejl. For den 27-årige Riisager bruger sit lille orkester med beundringsværdig økonomi og overblik.

Så alting var godt. Og ikke kun fordi det endte godt. Faktisk var det kun begyndelsen, der var dårlig.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen