Verdenskultur i Göteborg

Nyt museum, der ophæver alle traditionelle grænser, har vakt international opmærksomhed før åbningen.

Göteborg

  • Under vandfaldets voldsomme brusen suspenderer man sin vestlige rationalisme og forføres af den magiske realisme hos det oprindelige folk ved Orinico-floden i Venezuelas regnskov.
  • I AIDS-rummet konfronteres gæsten med så stærke og chokerende billeder, at det smerter dybt i sjælen. En civilisationskatastrofe, der favner sorg og vrede, men samtidig stemmer til solidaritet og forståelse.
  • De rustne lænker og de dystre personberetninger dokumenterer epoken med slavehandel og undertrykkelse i det Afrika, der har haft indflydelse på resten af verden uden brug af militær magt eller kapital, men ved at smitte den med kvalitet og livskraft.
  • Den internationalt kendte kunstner Fred Wilson, USA's repræsentant på biennalen i Venezia i 2003, er gæst og har synliggjort vore dæmoner ved at dykke ned i museets samlinger.
  • Endelig et åndeligt afsnit, hvor man som troende kan få kontakt til de højere magter eller som ikke-troende opnå en meditativ stund. Udstillingen skal lette på det åndeliges tabuiserede låg.

Grænseoverskridende

Fem store gennemarbejdede og selvstændige museumsudstillinger på højt niveau. Enten kan man klare en eller to på en dag, eller man må vende tilbage ved en senere lejlighed. Stoffet hober sig op, indbydende og uden hævede pegefingre, men som et tilbud om at vide mere mellem farver og fakta.

Konceptet for Verdenskulturmuseet i Göteborg har allerede påkaldt sig international opmærksomhed før verdenspremieren og den officielle åbning onsdag den 29. december.

Det overskrider grænsen mellem de traditionelle museumsområder som kunst og kulturhistorie og inddrager ikke kun akademiske eksperter, men også mennesker, som har erhvervet sig kundskaber uden for læreanstalten eller haft oplevelser, som kan blive en del af museets ammunition i forskningen og formidlingen.

Porten til verden

Verdenskulturmuseet ligger på Göteborgs såkaldte oplevelsesakse, der tillige tæller Svenska Mässan, Universeum og forlystelsesstedet Liseberg, hvis rå klippeparti udgør en del af panoramaet fra Verdenskulturmuseet og er så tæt på, at man næsten mærker fjeldets styrke.

Placeringen er ikke tilfældig. Sveriges næststørste by har altid været porten til den store verden. Den er jævnbyrdig med og lige så potent som hovedstaden, fastslår Verdenskulturmuseets chef, danskeren Jette Sandahl, i kontoret på toppen af London-firmaet Briza Gonzalez Architectures vinderprojekt "Icecube".

Andre begreber

»Verdenskultur er et omstridt begreb. I museets fortolkning og i min definition handler det om åbenhed og dynamik. Om den lokale og globale vekselvirkning.

Det individuelle bliver stadig mere og mere frisat. Sammenligner jeg mit liv med mine bedsteforældres, så har jeg haft en langt større mulighed for at komponere min egen skæbne,« siger Jette Sandahl.

Hun understreger, at museet ikke respekterer de grænser, der i generationer har eksisteret i museums- og formidlingsverdenen.

»Det materielle blandes med det immaterielle. Vi er nødt til at revurdere det nationale begreb. Vi lever i en verden med stor migration og vældigt nære forbindelser. Vi befinder os i globale afhængighedskæder. Migration kan ikke fjernes, og det drejer sig om både tvang og frihed.«

De mange stemmer

»Som institution ser vi på kulturel mangfoldighed som en betydelig rigdom. Udgangspunktet er Unesco-agtigt.

Vi er optaget af at indlemme så mange stemmer som muligt. Også dem, der normalt ikke ytrer sig. Desuden kontroversielle og konfliktfyldte. Mangfoldighed skal ikke kun forstås snævert etnisk. Det dækker over køn, religion, alderdom, ungdomskultur, uddannelse og klasser.

Det hele hænger sammen, og intet er os fremmed. Jeg synes personligt, at vi i Norden har vanskeligt ved at håndtere forskellighed. Vi skal for alt i verden være ens. Vi presser kraftigt på i retning af homogenitet. Men vi skal være lige - i forskellighed,« mener Jette Sandahl.

Ikke fastfrysning

Verdenskulturmuseet bygger på det gamle etnografiske museums samlinger med over 100.000 genstande, hovedsageligt indsamlet i Latinamerika og hovedparten arkæologiske effekter. Biblioteket råder over 30.000 titler samt ca. 900 tidsskrifter og årbøger. Emnerne er etnografi, social- og kulturantropologi, historie og sociologi.

Verdenskulturmuseet adskiller sig fra andre store museer ved ikke at have permanente udstillinger.

»Det er ulogisk at fastfryse en dynamik, som kendetegner vores profil. Der vil altid løbende være tale om nye tolkninger. Vi kan ved skiftende præsentationer vise større dele af samlingen, og det er vi interesseret i,« fortsætter Jette Sandahl, der i høj grad vil trække på eksterne eksperter fra ind- og udland, som det er sket til premiereudstillingerne.

Fokusgrupper

»Publikumsdialog er en vital side af vores virke. Vi har konsulteret fokusgrupper i planlægningen af de fem premiereudstillinger. F.eks. kom der mange spændende svar om Afrika. En masse modbilleder blev dannet.

Således har vi en opfattelse fra skoletidens Afrika om fattige børn i landsbyen - de er der sandelig også - men der findes store metropoler og rige kvarterer. Emner til udstillinger skal skabes i partnerskaber. Brandaktuelle spørgsmål skal gøres til genstand for udstillinger, der kan optræde med deres eget sprog og rette sig mod forskellige målgrupper.«

Århusiansk design

Det århusianske arkitektfirma Schmidt, Hammer & Lassen har designet udstillingen "Drømmens søster" om mennesker og myter omkring Orinicofloden. De 700 kvadratmeter store rum er omdannet til regnskovsmiljø, og gæsten bevæger sig langs floden, verdens tredjestørste. En række genstande er udlånt af Cisnerfonden, hvis forsker og antropolog Leila Delgado er udstillingens kurator.

AIDS-udstillingen "No name fever - AIDS i globaliseringens tid" viser bl.a. en kinesisk fotografs afsløring af blodskandalen i Kina og den brasilianske kunstner, Adriana Bertins kondomprojekt.

"Horisonter - Røster fra et globalt Afrika" sætter fokus på et mishandlet og stolt kontinent i det hollandske arkitektbureau Opera Ontwerpers design.

Fred Wilson har lavet en snes skulpturer over hele verden. Jette Sandahl kontaktede ham, fordi han er storleverandør af uventede og nye indfaldsvinkler.

»Jeg bad Fred Wilson hjælpe os med at synliggøre vores egne specifikke dæmoner, fordi han på underfundig og subtil måde viser de koloniale magtforhold, evolutionsteoretiske præmisser, racisme og sexisme som et indbygget fundament, der med årene er blevet blinde flader. Ikke mindst for museerne,« konstaterer Jette Sandahl.

Hun har afsat 390 kvadratmeter til menneskets søgen efter det guddommelige og har samarbejdet med sine svenske søstermuseer Etnografisk Museum, Østasiatisk Museum og Middelhavsmuseet.

Mødested for unge

Birgitte Kikkenberg, leder af Nationalmuseets tegnestue, har været udstillingskoordinator på Verdenskulturmuseet indtil åbningen.

»Det er et spændende projekt og en bygning med indhold. Jeg tror, at museet vil appellere til unge mennesker, fordi det er mediebevidst og ikke har faste udstillinger. Min drøm er, at de unge gør museet til et obligatorisk mødested,« siger hun.

larsole.knippel@jp-dk

Verdenskulturmuseet
Södra wägen 54
Box 5303
402 27 Göteborg
Telefon 0046 31 63 27 30
info@varldskulturmuseet.se
www.worldculture.se

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.