Odense Teater: TARTUFFE

Odense Teater:
TARTUFFE
Af Moliere
Instruktion: Vibeke Wrede
Scenografi: Louise Beck
Spilles til 6. februar
Morgenen er vor egen. Åbningsscenen i den fynske "Tartuffe" er frejdig og frivol. Familien er samlet i undertøj, chemise og stive skørter. Damerne er inciterende og den ældre Cléante komisk latterlig.

Det er et barokt syn i en barokkomedie, understreget af englene over Louise Becks teater i teatret, et festligt og glad scenebillede, som man har det godt med hele vejen, også på grund af Lone Pedersens tapet.

Desværre gemmer instruktøren Vibeke Wrede snart startens udfordrende stil væk til fordel for et mere regulært komediespil, en blanding af morskab og hygge. Det er jo heller ikke at foragte, men alligevel ikke det groteske og udfordrende, som man et øjeblik troede, at der var lagt op til.

"Tartuffe eller bedrageren" hedder Molieres komedie fra 1664. Den var et opgør med skinhellighed, som florerede i kong Ludvig XIVs Frankrig. Det tror pokker, at kirken hadede Moliere og små ti år senere nægtede ham en begravelse i hellig jord, hvilket kongen dog tillod.

To klassikere

Odense Teater havde to dage før Moliere premiere på Shakespeares "Richard III", og spiller nu på samme tid to klassikere med titelfigurer, der med snuhed og falskhed bedrager omgivelserne. Som teaterfigurer har de til fælles, at deres facade afspejler en anden virkelighed end deres indre, og at vi tilskuere i deres ord og udtryk kan følge dobbeltspillet.

Ellers er der et stykke fra Richards blodbestænkte magtbegær til Tartuffes skinhellige falskhed, som lykkes overmåde godt, indtil kongen som en anden deus ex machina afslører ham.

Henrik Larsen holder en glimrende kynisk og skinhellig maske som Tartuffe, men afviger ikke så meget fra den, at dobbeltspillet og derved farligheden i skikkelsen kommer stærkere frem. Så meget dummere virker Orgons tillid til ham, også fordi Henrik Weel gjorde ham ret intelligent og ikke som en person, der var til grin. Betty Glosted som hans kone Elmire havde sine fine ture. Helt uimodståelig var scenen, da hun i et væld af tyl lader sig forføre af Tartuffe for at overbevise ægtemanden i skjul om gæstens falskhed.

Maria Wilton overtog ofte og forfriskende scenen som en charmerende Dorine. Havde kammerpiger en sådan magt og kæft dengang? Funktionen er næsten lig en hofnars, men tjenestepigerne var jo nok til lidt af hvert og derfor frækkere til at udnytte situationerne.

Eddie Karnill, der scorede privatpoints med en vejrmølle, var fiffigheden selv som den besindige Cléante, mens Peder Dahlgaard gjorde den temperamentsfulde søn Damis til forestillingens mest latterlige person. Og så får tredje års eleverne på teatrets skuespillerskole helt rigtigt lov til at udfolde sig på begge scener i øjeblikket.

Jeg kan så ikke lade være med endnu engang at efterlyse lidt mere mod til at lade ordene, her Jesper Kjærs glimrende danske vers, stå lidt længere i rummet og fylde det ud med al deres musikalitet.

Men den fynske "Tartuffe" giver morskab og hygge.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.