Zero 7 er en tilbagelænet succes

Zero 7 er blevet et stort navn ved mund-til-øre-metoden. Folk snakker om den varme engelske duo, som laver musik, der ikke råber af lytteren. I næste uge kommer Zero 7 til København.

Zero 7 kunne ikke være opstået andre steder end i London.

Gruppens musik lyder som et koncentrat af det soundtrack, man støder på, når man slentrer forbi de små pladeforretninger i Soho eller træder ind på en af de klubber, der i generationer har dyrket et cool miks af jazz, soul, easy listening og tidløse afroamerikanske rytmer.

Det er rødder og musik, der lever og spræller i Zero 7's dna.

»Jeg har altid lyttet til amerikansk soulmusik,« forklarer Harry Binns, der driver Zero 7 sammen med Sam Hardaker.

Duoen giver koncert i Vega i København i næste uge og har opbygget et solidt internationalt ry via ''Simple Things'' (2001), der var et sleeper-hit, og senest ''When it Falls'', hvor Zero 7 på ny spiller organisk soulmusik, som er mere egnet til chillout end party.

Men selv om Sam Hardaker og Harry Binns kan soulhistorien udenad, har de især i melodiskrivningen åbnet ørerne mod country, singer/songwriter-musik og andre sider af det, vi kender som americana.

»Den slags musik er folkets musik. Den er rå, og det interesserer os. Det er sikkert også, fordi vi bliver ældre, at vi er begyndt at høre country,« griner Harry Binns via telefonen fra Limerick i Irland, hvor gruppen skal give koncert.

Ikke vilde

Zero 7 er et tilbagelænet orkester. De er blevet kaldt Englands svar på Air, og de to album er stemningsplader, man kan falde ind i. Musikken lægger sig i rummet som en slags parfume og spreder ro.

Sådan bliver det ved med at være, for Harry Binns er ikke fristet af muligheden for at spille vildt.

»Der er meget energi i vores numre, men når vi prøver at være vilde, føler vi, at vi ikke er ærlige over for os selv. Den musik, man hører på pladerne, er den, der er inden i os. Den hænger vi på, om vi vil det eller ej. Jeg kan godt lide hektisk musik, men jeg holder ikke af, når sangere råber efter mig.«

Hvis man vil opleve Zero 7 i dansetakt, skal man opstøve gruppens remixede singler eller kompileringen ''Simple Things - Remixes'', hvor man kan høre, hvad der sker, når producere som Madlib, Roni Size og Richard Dorfmeister går løs på de blide symfonier.

»Når vi beder folk om at lave et remix, forventer vi, at de gør noget overraskende. Stereolab har lavet en version af ''Home'', hvor de går amok og er respektløse på en smuk måde. Det beundrer jeg. Et remix skal vende tingene på hovedet og sætte fokus på nye vinkler i musikken,« mener Harry Binns.

Zero 7 opstod som en legeplads for multiinstrumentalisterne Binns og Hardaker, da de i 1990'erne arbejdede som teknikere i et pladestudie. De eksperimenterede sig frem til en personlig sound og sneg sig ind i musikbranchen som remix-producere. Blandt deres første opgaver var episke og radikalt anderledes versioner af Radioheads ''Climbing Up the Walls'' og Terry Calliers ''Love Theme From Spartacus''.

Central kunstner

Netop Terry Callier er en central kunstner, hvis man vil forstå, hvor Zero 7's musik kommer fra. Den amerikanske soulsanger er mildt sagt i den obskure afdeling og i dag så godt som ukendt i sit hjemland. Men i London er der udsolgt, når han giver koncert.

»Soul- og jazz-scenen var enorm i London i 1980'erne og 1990'erne. Terry Callier var undergrundsfavorit, og man kunne ofte høre sange som ''Ordinary Joe'' på klubber. For os er han en slags guru. En fantastisk sanger, der bygger bro mellem jazz, soul og folkemusik,« forklarer Harry Binns, der har en lignende kærlighed til f.eks. The Rotary Connection.

På trods af interessen for amerikansk musik er det først for nylig, at Harry Binns og Sam Hardaker har haft mulighed for at møde USA i øjenhøjde. Efter ''Simple Things'' turnerede duoen i næsten et år i Amerika.

»Det var imponerende. Man oplever mange vanvittige ting, men der er også meget godt i Amerika. Vi nød det. Det er rockens hjemland. Både øst- og vestkysten gjorde et stort indtryk, og det samme gjorde landskabet i det hele taget. Jeg kan godt forstå, at amerikanerne ikke føler behov for at rejse ud i verden.«

Zero 7 kommer til København med et stort orkester omkring sig og ikke mindst de fem sangere, der på skift lægger stemmer til duoens numre.

Harry Binns forklarer, at det ikke var planlagt, at der skulle være så mange stemmer. Sådan blev det bare.

Ved siden af Mozez, Sophie Barker, Yvonne John Lewis og Sia Furler vil man i Vega også møde Tina Dickow, som Zero 7 stødte på i London, hvor den danske sangerinde og komponist har base.

»Hun henvendte sig og ville skrive sange sammen med mig. Det var meningen, at de skulle være til hendes plade, men det blev til to numre på vores album.«

Harry Binns mener, at Tina Dickow har en sjælfuld stemme, og som sangskriver har hun med sangen ''Home'' været med til at udvikle Zero 7's interesse for singer/songwriter-musik.

''Simple Things'' og ''When it Falls'' med Zero 7 distribueres af Warner.

Zero 7.

Vega, Enghavevej, København.

Torsdag den 22. april, kl. 20.

niels.pedersen@jp.dk

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.