Licenskampagne får sortseere ud af busken
DR's kampagne mod husstande, der ikke betaler licens, er blevet en succes, konkluderer DR.
75.600 har tilmeldt sig, og det sikrer en ekstraindtægt på over 90 mio. kr. i 2004, skriver DR i en pressemeddelelse onsdag.
Flere end 300.000 husstande har fået et brev fra DR, hvor de blev spurgt, om de var tilmeldt den rigtige licens. I over 200.000 tilfælde var der tale om husstande, som slet ikke har betalt licens, mens resten enten har været tilmeldt licensen for sort-hvid-tv eller radiolicens.
Derudover har DR bombarderet danskerne med indslag i både radio og tv.
65.000 af tilmeldingerne i kampagnen kommer fra husstande, der ikke hidtil har stået opført hos DR Licens, mens de sidste 10.000 er fra husstande, der har fået farve-tv i stedet for radio eller sort-hvid-fjernsyn.
Kampagneleder Charlotte Broman fra DR Licens er ikke i tvivl om, at det er den direkte tone i kampagnen, der har været med til at få sortseere til at melde sig i stort tal. Derfor vil DR Licens fortsætte i samme ånd i de kommende år.
»DR's kampagne-erfaringer fra tidligere viser, at omkring 20 procent af alle husstande, der er sortseere, melder sig, når DR Licens kører kampagner. Men denne gang er tallet tættere på de 30,« siger Charlotte Broman, der vurderer, at det især er unge mennesker, der har tilmeldt sig.
Hvis man snyder med licensen, og det opdages, risikerer man udover opkrævningen desuden en bøde. I de værste tilfælde, er DR parat til at slæbe sortseerne i retten.