Redigerede billeder i norske reklamer skal fremover markeres

I fremtiden skal et mærkat tydeligt deklarere, hvis der er blevet retoucheret i billeder i norske reklamer.

Artiklens øverste billede
Foto: Colourbox

Norske reklamer skal fremover deklarere, hvis læberne er redigeret større, mavemuskler mere markeret og huden glattere.

Med andre ord er det fra fredag blevet en lov i Norge, at redigerede billeder i reklamer og annoncer tydeligt skal markeres med teksten ”retoucheret person”. Det skriver avisen VG.

Målet med loven er at modvirke kropspres og unaturlige kropsidealer.

- Man skal blive opmærksom på, hvad der ikke er naturligt. Vi ønsker mindre brug af retoucherede billeder, siger børne- og familieminister Kjersti Toppe fra Senterpartiet til VG.

- Det er en måde, hvorpå myndighederne kan være med til at mindske noget af det kropspres, som de unge oplever, lyder det videre.

Loven blev vedtaget sidste år, hvor et flertal i Norges Storting stemte for forslaget.

Den er en opfølgning på en lov, der blev indført i 2021, hvor influencere skulle markere redigerede billeder i sponsoreret indhold.

I det første udkast ville politikerne indføre undtagelser til loven. Undtagelsen ville tillade, at retouchering af øjenvipper, blå mærker, sår og ændring af farven på læberne ikke skulle deklareres.

Men i en høringsrunde fik politikerne tydelige tilbagemeldinger fra unge, der ikke ønskede undtagelser.

- Det var gode tilbagemeldinger, som vi har valgt at følge. Vi valgte ikke at tage nogen undtagelser med, siger Kjersti Toppe til VG.

Farve på tænder og øjne er det eneste, der ikke er omfattet af den nye ordning.

Det bliver Forbrugerstyrelsens opgave at kontrollere, at de nye regler følges.

Ifølge det norske børne- og familieministerium er der kun set en lignende lov i Israel. Frankrig har også krav om mærkning, men ikke på mindre retouchering. Canada og Australien har frivillige ordninger, skriver VG.

/ritzau/

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.