Føniksdesigneren, der gik fra ild til is

40 år: Asger Juel Larsen mistede sit livsværk, da hans designstudie brændte ned til grunden i 2016. Siden da har han rejst sig fra asken.

Artiklens øverste billede
»Det er en sorg som at miste alt muligt andet i livet, og især når man bliver nulstillet,« udtalte Asger Juel Larsen til Soundvenue i 2016 om den altødelæggende brand i sit designstudie.

Med sin evige søgen efter nye materialer, teksturer og komplicerede mønstre var den danske avantgarde modesigner Asger Juel Larsen kun lige begyndt.

Hans kærlighed for ”rock and roll”, ”sci-fi”, militærreferencer og sportstøj inspirerede hans maskuline æstetik i karrierens tidlige kollektioner.

Her blandede han elementer fra fortiden og en forestillet fremtid, og han piftede tøjet op med vilde print, højrøstede budskaber, rå propaganda og dyster provokation.

Men den rebelske designer så sig nødsaget til at ændre kurs, da 10 års arbejde pludselig gik op i flammer.

Asger Juel Larsen er uddannet på London College of Fashion, og under studierne arbejdede han for Burberry og John Richmond, inden han stiftede et tøjmærke i eget navn i 2011.

Designeren har primært lavet tøj til mænd, og han har klædt internationale stjerner på som Justin Bieber og Lil Wayne. Men kvinder som Rihanna, Bella Hadid og danske Mø elsker også hans stil.

I 2014 vandt han International Woolmark Prize i den europæiske finale for en lys uld-kollektion. Modeprisen beskrives som verdens mest prestigefyldte pris for nyudklækkede designere.

Ilden fortærede alt

Men i 2016 skete katastrofen. Hans designstudie i København blev ramt af en altødelæggende brand, hvor alt arkivmateriale, skitser, kollektioner og hans mønsterbibliotek blev til aske.

Projektet syntes uoverskueligt at fortsætte eller starte forfra for designeren.

Men han formåede alligevel at lave en ny kollektion på bare tre uger, som blev den sidste under designerens eget navn og med samme koncept som før.

Arbejdet med kollektionen, som bar præg af heftige referencer til flammehavet, beskriver han som terapeutisk:

»Jeg lavede dét show for at vise, at jeg ikke brændte med branden, men jeg vidste også allerede der, at jeg ikke ville lave et show til på samme måde,« sagde han til Soundvenue i 2016.

Efter en tiltrængt pause, der bragte ny kreativ energi, stiftede designeren i 2018 det nye tøjmærke ”Work Sleep Repeat” (WSR), hvis primære fokus er på funktionelt uniform-agtigt overtøj.

»Jeg havde brug for at få en frisk start og at revurdere mit arbejde. Jeg har arbejdet nonstop siden 2011, så det var et godt tidspunkt at tage en pause og restituere,« fortalte han til modemediet Fashion Forum i 2018.

Allerede året efter påbegyndte Asger Juel Larsen et nyt designeventyr. Da blev han nemlig medstifter af det nye tøjmærke Unritten, som primært laver udendørsbeklædning til folk, der dyrker vandsport i nordisk vejr.

Tøjet fremstilles primært af havplast og gamle drageskærme via upcycling, og det næste projekt går ud på at lave nye kreationer af gamle våddragter.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.