TV

Er dette den nye "Sydfyn Style"? Politiker laver cover af sommerens største hit

Den konservative politiker vil erobre stemmer med en ny rap om et havnetoilet og en stærk hustru.

Kan man synge sig direkte ind i vælgernes hjerter?

Det forsøger den konservative borgmesterkandidat i Svendborg Kommune, Henrik Nielsen, i hvert fald. For mens politikerne går og tæller ned til den 21. november, som vi andre ser frem mod den 24. december, har han lanceret en musikvideo, hvor han sammen med sin hustru, Mette Nielsen, udfolder sig med både skønsang og rap i et cover af giganthittet "Despacito" af Luis Fonsi.

Scenen er sat hjemme i køkkenet i Svendborg, hvor Henrik Nielsen lægger ud med en kærlig hyldest til Mette Nielsen.

»Bag enhver succesfuld mand står en stærk kvinde,« indleder politikeren, inden han og hustruen rapper videre om nogle af Henrik Nielsens politiske bedrifter over de seneste otte år. Her opremses i korte vendinger tilskud til pasning af egne børn i hjemmet, Svendborgs værtsskab for DGI-stævnet i 2021 og kommunens havneudviklingsplan.

Men hvad gør en viceborgmester, når vores turister hiver mig i ærmet og hvisker: Jeg ska' ski' do, Henrik, det er lig' nu?
Henrik Nielsen, konservativ kandidat til borgmesterposten i Svendborg

Og så er der jo det toiletskur, der er blevet opført til trængende besøgende, der skal lade vandet og det, der er værre, ved havnefronten.

»I mange år havde Svendborg lidt et savn. Der var ikke noget sted, man kunne komme af med'et. Når en mand skal, så skal han,« lyder rappen, der fortsætter:

»Men hvad gør en viceborgmester, når vores turister hiver mig i ærmet og hvisker: Jeg ska' ski' do, Henrik, det er lig' nu?

«

Screenshot: Musikvideo af Bandit Production

Konservative måtte fjerne populær valgvideo efter rod med musikrettighederne

Videoen er i skrivende stund delt af 351 personer og set 55.000 gange på Facebook, hvor den har ligget i 19 timer. Foruden eksponeringen på de sociale medier har reaktionerne ført til en udvidelse af Henrik Nielsens ordforråd.

»Jeg har lært et nyt ord - "cringe" - som betyder noget i retning af "pinligt",« fortæller han over telefonen.

Det er der nogle af de unge mennesker, der har skrevet i kommentarfeltet. Mange af dem vælger også at tagge deres venner, så videoen har allerede givet kærkommen omtale, konstaterer Henrik Nielsen.

»Og det er selvfølgelig også en måde at komme i kontakt med et vælgersegment, som normalt kan være svært at engagere i kommunalvalget, og det ser ud til at lykkes. Det har givet omtale - og så kan man altid diskutere, om det er godt. Det synes jeg, det er,« siger Henrik Nielsen, der dog afviser, at al omtale nødvendigvis er god omtale.

Vurderer du selv, at sang og rap er en af dine store forcer?

»Absolut ikke. Men valg er en fest for demokratiet, og der skal være plads til noget humor og noget festligt, ellers kan det hele blive forfærdeligt trist. Jeg er sikker på, at videoen i hvert fald har fået eksponeret mig, og at nogle vil se det som positivt, at jeg har modet til det, når jeg har de sangevner, jeg har. Det fortæller noget om mig som person og os som familie, og det tror jeg da kan have afgørende betydning for, hvor nogle sætter deres kryds,« fortæller Henrik Nielsen.

Selvom politikeren ikke gør sig høje tanker om sit stemmebånd, mener han, at det signalerer mod, kreativitet og nytænkning, når han crooner på de sociale medier og gør en indsats for at inddrage de lokale, kreative ressourcer i valgkampen.

Syngende politikere

Det er ikke første gang, det er faldet en politiker ind at føre valgkamp på store hits. I 2013 kom fire borgmestre på Sydfyn på alles læber, da de i værket "Sydfyn Style" sang og dansede til tonerne fra Psys "Gangnam Style". Det endte imidlertid med at blive en dyr fornøjelse, da rettighederne ikke var på plads. Sagen endte med et erstatningskrav fra Universal Music på tæt på en kvart million.

"Despacito", hvor Justin Bieber og Daddy Yankee også medvirker, væltede netop "Gangnam Style" - og i øvrigt også Justin Bieber eget hit "Sorry" - af pinden som det mest streamede sang i juli, hvor musiknumret var blevet set 4,6 mia. gange. Det er Bandit Production, der står bag både Henrik Nielsen cover og "Sydfyn Style".

Han har nemlig ikke selv udtænkt idéen. Det har derimod Desiree Ulrich fra Bandit Production. Hun hjalp også til med politikerens seneste valgkampsvideo i 2013 og beretter, at Henrik Nielsen i begyndelsen var lidt bekymret for, om "Despacito"-projektet ville stemme overens med de konservative dyder. Det er Desiree Ulrich slet ikke bekymret for. Sangen passer godt ind i tiden, mener hun.

»Og det er altid sjovere, når folk ikke synger så godt. Især fordi han er en meget seriøs politiker, som aldrig laver sjov med noget. Det er lettere at gribe det sådan an, når folk tager ham så seriøst i forvejen,« siger Desiree Ulrich.

Selvom toilettet på havnen har fået en relativt dominerende plads i sangen og stor opmærksomhed, er det hustruens medvirken i videoen, kunstneren selv vægter tungest.

»Han har en kone, som er lokalkendt, og som er med til alting. Hun har det her søde smil, som jeg tænkte ville hjælpe ham. Jeg vidste, at jeg ville lave en film, hvor han sendte noget credit til sin kone, for kvinderne skal altså have noget ros for al den opbakning, de giver deres mænd. Det arbejde, hun gør i hjemmet, er hårdere, end det du og jeg laver,« siger hun.

Havnetoilettet er i øvrigt heller ikke Henrik Nielsens vigtigste politiske bedrift, konstaterer han. Men han håber, at det muntre indslag kan medvirke til, at man deler videoen, hvadenten man opfatter den som sjov eller pinlig.

Findes der et vigtigere budskab, du gerne vil ud med, som ikke kom frem i sangen, fordi toilettet skulle fylde?

»Vores overordnede tema er samarbejde. Vi har behov for et bredt samarbejde med mere politisk stabilitet. Det er det, der skaber fundamentet for, at vi kan styrke vores vækst og udvikling. Vi går til valg på en konstituering henover midten med mig i borgmesterstolen og V og S og andre partier på hver side. Vi skal være bedre til at samarbejde, og det er mig, der bedst kan orkestrere det samarbejde,« siger han.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her