Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Læserbrev: »Kørsel af varebiler over 3.500 kg i den indre midtby bør begrænses«

Hvilke indflydelser og konsekvenser får projekt Domkirke-kvarteret og et kommende p-hus i hele midtbyen for trafiksikkerheden, spørger læserbrevsskribenterne.

Artiklens øverste billede
Nogle borgere er bekymrede for trafiksikkerheden i blandt andet Sct. Mathias Gade. Arkivfoto: Dorte Brandsen
Hvis du vil vide mere om Viborg

Det var en fornuftig beslutning at stoppe forsøget i Sct. Mathias Gade, fjerne pullerterne og arbejde videre med en trafiksikker strækning med grønne tiltag, men det grønne gør det ikke alene. 

Efter at have læst høringssvar og aktindsigt i sagen er vores overordnede bekymringer: Høj fart, trafikmængder, belægning, bløde trafikanters sikkerhed, æstetik, miljø og hensyn til ærinde- og beboerkørsel. Forhold som skal løses for at skabe en tryg og miljøvenlig bydel.

Men borgernes bekymringer har Teknisk Udvalg og forvaltningen valgt at tilsidesætte og besluttet at udforme en strækning, som ikke løser problemerne med miljø og trafiksikkerhed for hverken bilister, cyklister eller gående. Det nye forslag ligner på mange områder blot en gentagelse af forsøget og er ikke et fremskridt for en bedre trafiksikker og miljøvenlig midtbyen, tværtimod. 

Trafiksikkerhed og miljø er ikke alene et problem i Sct. Mathias Gade, men på hele strækningen fra Ll. Sct. Hans Gade til Skolestræde via St. Sct. Hans Gade, Nytorv, og Kompagnistræde. Her er problemerne de samme som i Sct. Mathias Gade, derfor er det vigtigt, at der arbejdes med en helhedsløsning.

Genkender ikke hastighedsmålinger

Det er vigtigt at indtænke den stigende bilisme. Hvilke indflydelser og konsekvenser får projekt Domkirke-kvarteret og et kommende p-hus i hele midtbyen, når ikke alene bilister, men også vandrere og cyklister skal til og fra området?

De foreliggende hastigheder kan vi ikke genkende. Bilister kender ikke betydningen af ”gågadezone med kørsel tilladt”, og farten er betydeligt højere end det målte gennemsnit på 26 km/t i 2022, i flere tilfælde langt over de tilladte på 50 km/t. Det gælder på hele strækningen, så farten skal sænkes betydeligt. Bump kunne være en løsning, men kan give rystelser i de gamle bygninger, så effektive chikaner er at fortrække.

Strækningen skal naturligvis indrettes, så ærinde- og beboere kørsel er muligt (busser, redningskøretøjer o.l.) men kørsel af varebiler over 3500 kg i den indre midtby bør begrænses. Parkering for beboere i gaderne anses ikke som en mulighed, så der må findes en løsning. 

I forvaltningens forslag mangler der en løsning for de alvorlige miljømæssige konsekvenser. Støj fra biler frembringer et højt niveau med svingninger mellem tætbebyggede ejendomme, og udledning af bilos og farlige partikler er skadeligt for alle, som opholder sig i midtbyen. Det er tankevækkende, at restaurantgæster ved udeservering kan nyde støj, indånde os og blande menuen med farlige partikler. 

Belægningen er vigtigt og skal gennemtænkes med hensyn til støj og bløde trafikanters sikkerhed. Også fodgængere skal sikres, når de skal passere gaderne og opholde sig på fortovene. Brede og renoverede fortove i begge sider er nødvendige, så handicappede og børnefamilier kan passere trappeforløb og andre hindringer.

Strækningen mellem Kompagnistræde og Sct Mogens Gade er smal og ensrettet mod øst og med gennemkørsel forbudt fra øst mod byen. Gående og cyklister fra begge sider deler fortove, men hindres af, at Restaurant Ly okkuperer fortovet med borde og stole til udeservering. Det er et problem for cyklister på vej ind og ud af byen, men også handicappede og folk med barnevogn tvinges ud på kørebanen med risiko for påkørsel. Her skal findes en permanent løsning!

Turisternes første møde med byen

Det æstetiske har stor betydning for præsentationen af byens udvikling af området, så det er ikke ligegyldigt, hvordan midtbyens arkitektur udformes. Sct. Mathias Gade er ofte turisternes første møde med byen og byens image, så her er en enestående mulighed for at gøre en arkitektonisk forskel i midtbyens gadeforløb. Det grønne skal være et gennemgående tema for udsmykningen af midtbyen.

Et æstetisk og arkitektonisk gadeforløb animerer ejerkredsene til at istandsætte og vedligeholde bygninger, så de fremstår indbydende for bosætning og erhvervsudlejning. 

Vi opfordrer Byrådet til at planlægge en helhedsløsning for trafik- og miljøforhold i midtbyen. Det skal ikke lade sig friste til en hurtig gentagelse af det fejlslagne forsøg. 

Det er uheldigt, at ingen medlemmer af Teknisk Udvalg bor i Viborg, men vi håber, de vil sætte sig grundigt ind i vores bekymringer om midtbyens tilstand, hæve ambitionsniveauet og med en professionel sagsbehandling vil løse problemerne i et tæt samarbejde med borgerne om en holdbar og langsigtet løsning. Det vil spare mange for endnu en dårlig oplevelse.

Byrådet har tidligere besluttet, at der skulle nedsættes en arbejdsgruppe med repræsenter fra Viborg Handel, kommunen og borgere, men hvorfor forvaltningen afviser et samarbejde, vil byrådet ikke svare på! 

Derfor vil vi gerne invitere parterne, Viborg Domkirke og Viborg Ingeniørerne, til et uformelt møde og drøfte situationen, rydde misforståelser af vejen og tale om mulighederne for et konstruktivt samarbejde om midtbyen fremtid.

Vi slutter med et citat af Steffen Gulmann, tidligere adjungeret professor på Copenhagen Business School:

»I de seneste år er borgerinddragelse blevet en del af planlægningsprocessen. Ordet alene siger, at det er borgerne, der inddrages i noget, som andre bestemmer, sådan er spilleregler i den demokratiske proces. Der er imidlertid mere kreativitet og viden uden for kommunernes mure end indenfor hos politikere og embedsmænd, så det er naturligt at finde inspiration hos den eksterne talentmasse, som kender, og som bruger alle byens kroge. I mange kommuner bor de, der har ansvar for byens planlægning, langt væk fra byen, så de kan savne den konkrete viden og nærhedsfølelse, som er nødvendig for at kunne læse byen og kunne se, hvordan bylivet skal gro - det kan de engagerede borgere inspirere til.«

Vi ser frem til at Viborg Kommune har samme interesse i at skabe de optimale trafik- og miljøforhold i midtbyen som borgerne og ser frem til et reelt samarbejde om løsningsmodeller, der kan bidrage til udvikling af den gamle bydel og latinerkvarteret?

Hvis du vil vide mere om Viborg

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.