Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debat: Lokal folketingskandidat foreslår at hæve sygeplejerskers løn

En lønstigning i en periode på to år vil måske komme den akutte mangel på sygeplejersker til livs, mener Venstres Ib Bjerregaard.

Artiklens øverste billede
Ib Bjerregaard (V) ved, at han vil få på puklen for sit forslag. Arkivfoto: Dorte Brandsen

Valgkampens sidste uge er nu i gang. Alle taler om et sundhedsvæsen, der er i knæ. Ventelisterne stiger måned for måned.

Senge er lukkede, fordi der ikke kan skaffes personale og så videre.

De fleste politikere taler om bedre arbejdsmiljø som vejen til flere ansatte. Dansk Sygepleje Råd (sygeplejerskerne, red.) siger: »Der skal højere løn til«.

Det hænger sammen. For et bedre arbejdsmiljø kræver mindst, at alle normerede stillinger er besat – og det er de ikke i dag.

Derfor bruges mange vikarer. Deres timeløn er højere end de fastansatte. Derfor mener jeg, det er bedre at hæve lønnen direkte.

Vi ved, at der er mange ubesatte stillinger som anæstesisygeplejersker på hospitalerne. Derfor stiger ventelisterne. Og lægerne står klar – men fordi der mangler personale til at bedøve og hjælpe omkring operationerne, stiger ventelisterne.

Lad os derfor tilbyde 5.000 kr. mere i løn pr. måned i de næste to år for at fastholde og rekruttere anæstesisygeplejersker. Så må vi se, om det virker.

Det foreslog jeg som regionspolitiker for flere måneder siden internt i regionen. Men ingen tør – og jeg ved da også udmærket, at jeg vil få en masse på puklen for at skrive det her.

Men til alle, der nu agter at skælde mig ud: Husk nu selv at komme med noget konkret.

Jeg tænker på alle de patienter, der står på ventelisterne. De venter på noget konkret.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.