Rikke Skov: Ros, en opfordring til fansene og et råd til cheftræneren
JP Viborgs håndboldkommentator Rikke Skov tager temperaturen på VHK’s meritter inden opgøret ude mod Ringkøbing.
- Bliv opdateret på Viborg – modtag vores nyhedsbrev
- Hvad undrer dig? Skriv, og lad os hjælpe med at finde svaret
Rikke Skov er fast klummeskribent på JP Viborg og vil kærligt og kritisk kommentere Viborg HK’s meritter på og udenfor banen her på mediet. Følg med på www.jpviborg.dk. Skal vi bringe dit debatindlæg? Så skriv til debatjpviborg@jplokal.dk
Det har været en god og vigtig uge for fremtidens VHK. Jeg har ofte spurgt mig selv og andre om: Hvornår udklækkes den næste store verdensstjerne fra VHK’s egne rækker?
Ikke for at snakke om mig selv, men nu gør jeg det alligevel lige helt kort. Jeg begyndte selv i VHK som 14-årig, og resten er historie.
En historie, jeg gerne vil dele en anden god gang, for jeg tror, at de unge talenter og især trænerne omkring dem ville kunne lære meget af min fortælling.
Men mere derom i en anden klumme.
Den seneste tids begivenheder i VHK bestyrker mig i troen på, at VHK tænker på fremtiden, og at fremtiden ser meget lys ud, ikke mindst på grund af nyheden om tre nye og vigtige underskrifter på kontrakter med nye spillere til VHK.
Det drejer sig om det unge målmandstalent Ida Marie Kaysen, som har haft sin håndboldopvækst på Fyn og de seneste år i GOG, som vi alle ved er garant for en fantastisk håndtering af unge talenter. Hun er ligeledes også på ungdomslandsholdet.
Vigtigt med ny generation
Samme dag så vi, at Viborg har skrevet kontrakt med Laura Borg, som også er en af de bedste ungdomsspillere og ligeledes huserer på ungdomslandsholdet. Og sidst, men ikke mindst, har VHK sikret sig den stærke, unge bagspiller Jana Mittún fra Færøerne.
Det betyder alverden for en klub som VHK at få fingrene i disse spillere. Det er vigtigt med en ny generation, som kan være med til at præge holdet fremover. Og især at få fingre i store talenter fra det danske ungdomslandshold betyder ufatteligt meget, da de kommer med en fantastisk træningsdisciplin hentet fra det super gode træningsmiljø, der er på danske Y- U- og A-landshold.
De har ligeledes stor international erfaring fra landskampe, hvor de jo spiller imod store talenter fra de andre lande, som jo er dem, de på sigt skal måle sig med og stå over for på klubhold eller landshold.
Det er tre fantastiske investeringer for VHK, og til de nye spillere siger jeg bare ”velkommen”.
Jeg ved, at de med sikkerhed lander i et af de bedste og mest disciplinerede trænings- og udviklingsmiljøer i landet. Både Jakob Vestergaard og Susanne Munk Wilbek elsker at nørde håndbold. Og de formår begge to at lave de mest relevante og udviklende træninger, man kan tænke sig.
Mit positive syn på VHK’s fremtid og nye grønne stjerner blev i opgøret mod Skanderborg slået fast med syvtommersøm. For da fik vi Signe Vetter Laursen, som er af egen avl og fra Aalestrup, at se i fuld firspring. Med tre vigtige mål på otte minutter fik hun vist, at hun sagtens kan få flere minutter på banen i den grønne trøje. Hendes skud, antrit og opspring til hopskud var med en sådan kraft og eksplosivitet, at hun lignede en, der aldrig havde lavet andet end at befinde sig på den store håndboldscene.
Det var et fedt signal at sende til sin træner, holdkammerater og ikke mindst de fremmødte i Viborg Stadionhal, om at her er der én, der bare vil fremad og ikke er nervøs for at udfolde sit potentiale. Og lige netop det sidste kan sjældent læres, men er en mental tilstand, som skal findes eller fremdyrkes i spilleren om at turde fejle og ikke være bange for at prøve igen.
Følg talenter på tæt hold
Jeg vil opfordre til, at flere af jer, der blev hjemme i stedet for at tage i hallen, vil møde op til næste hjemmekamp for at se lidt nærmere på unge Vetter. Tænk at kunne følge sådan et talent på nært hold. Det er en stor oplevelse for os håndboldelskere.
Til sidst vil jeg tillade mig at sende et råd i retning af cheftræner Jakob Vestergaard: Find lidt mere plads og spilletid til Thilde Frandsen på højrefløjen. Jeg anerkender, at vi har fået en verdensstjerne i Emilie Hovden, og faren er, at hun er smuttet til en anden klub grundet større ambitioner for sig selv i fremtiden.
Derfor er det vigtigt, at Frandsen fortsat får troen på, at hun er fremtidens højrefløj i VHK, så hun fortsat udvikler sig og har lyst til at blive i klubben. Det er så vigtigt for klubben, at der er nogle fra egen avl, der bliver i klubben i mange år. De skal være de nye kulturbærere, og de betyder alt for et hold og på den lange bane mindst lige så meget som topscorerværdigheden.
VHK står i en situation, hvor der ikke er de store forventninger til finaler og medaljer, og derfor er der ”råd” til at satse endnu mere på spillere som Vetter og Frandsen. Dem skal vi helt sikkert nok få set endnu mere til i fremtiden.
- Bliv opdateret på Viborg – modtag vores nyhedsbrev
- Hvad undrer dig? Skriv, og lad os hjælpe med at finde svaret