Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

124 færre studerende i Viborg. Er vi blevet så kloge, at vi skal sænke uddannelsesniveauet?

Artiklens øverste billede
Michael Flarup er kandidat til folketingsvalget for Radikale Venstre. Privtfoto

Skal vi fastholde uddannelsesloftet og skrue ned for viden? Skal færre studere klimaforandringer, til dyrelæge og pædagog? Skal vi skære på uddannelserne, fordi vi er blevet for kloge i Danmark?

Socialdemokratiet vil vænne os til, at tiderne med høje optag på de videregående uddannelser er forbi. For et par uger siden kom de i ramme alvor med forslag, der vil sænke uddannelsesniveauet for første gang i en generation.

Der skal skæres et år af hver anden universitetsuddannelse, og de skal samtidig fyldes med virksomhedsbesøg, projektforløb og praktik. Logikken må være, at vi er blevet for kloge.

Vi kan sagtens lære det nødvendige på den halve tid. Forskningsbasering, faglighed og fordybelse kan skæres bort. Hvilket alle dem der ved noget om læring ved er umuligt og vil betyde at vi reducere i vores videnssamfund.

Socialdemokraternes logik følger den kurs, der tidligere er udstukket med bl.a. Dansk Folkeparti, Venstre, Konservative og SF. Sidste år lukkede de partier 2.000 uddannelsespladser og 2.500 pladser på engelsksprogede uddannelser.

Men de mange lovede nye studerende i provinsen er udeblevet. Optaget faldt med 6.000 personer i sommers i forhold til året inden corona. Ni procent færre nye studerende på landsplan.

Her i Viborg faldt optaget på vores videregående uddannelser med hele 23 procent i forhold til sidste år. Det ser ikke meget bedre ud i Midtjylland, hvor vi mister 1.803 studerende.

Det er mig en gåde, hvordan kortere uddannelser skal stille os stærkere på den lange bane? Det ville være let her at læne sig tilbage og sige pyt; jeg har jo min uddannelse og mit job, men vi skal satse på de unge og gøre fremtiden mulig for de generationer der kommer efter os.

Derfor stiller jeg op til Folketinget for Radikale Venstre, fordi vi vil investere i mennesker og uddannelser. Vi vil tænke nyt og gøre hele Danmark klogere!

Der kan være hundredvis af nye uddannelsesmuligheder i hele Danmark – både for unge og for voksne i job, fordi fremtidens jobmarked kalder på andre kompetencer – så vi kan vende udviklingen og øge optaget igen.

Vi vil investere i kvaliteten på alle uddannelser. Vi bør gøre videreuddannelse gratis og fastholde SU’en, som vi kender den fra da vi selv blev uddannet.

Afkortning af SU er med til at øge segregationen i Danmark. Vi skal være et land hvor der er muligheder for at bryde den negative sociale arv, og det starter med muligheder i uddannelseslivet.

Det ved jeg selv om noget, både personligt som første generations universitetsuddannet fra min familie, men også fra et langt arbejdsliv med børn og unge.

Er det nu også den rette kurs for Danmark – er vi virkelig blevet for kloge? Eller er der grund til at genoverveje? Kunne vi ikke have glæde af, at flere kunne lære nyt og mere?

Vi mener, at Danmark kan blive både friere, grønnere og stærkere, hvis vi giver muligheder og åbner døre. Vi kæmper både for stærkere universitetsuddannelser og flere studerende på velfærdsområdet og erhvervsuddannelser. Vi har brug for dem alle sammen.

For nej; vi er ikke blevet for kloge – hverken her i Viborg eller inde på Christiansborg. Der er mere grund end nogensinde til, at vi lærer mere og tænker nyt.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.