Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Læserbrev: Leo Nørgaard (V) siger nej tak til højhus, men er desværre på ferie, når der stemmes

Artiklens øverste billede
Leo Nørgaard stillede op for Nye Borgerlige, men er nu en del af V-gruppen. Han er imod et højhus i Viborg. Foto: Viborg Kommune
Hvis du vil vide mere om Viborg

På onsdag den 22. juni skal vi i byrådet tage endelig stilling til et meget stort og vigtigt projekt i Viborg, som i den grad vil ændre bybilledet.

I den tidligere (oprindelige) lokalplan var der tilladt bygninger med fire etager, men dette er af et tidligere byråd blevet ændret, således der nu kan bygges i otte etager med visse begrænsninger.

Dengang var der en stor debat med mange møder og en livlig diskussion. Emnet blev heftigt diskuteret under kommunalvalget 2021 i november, således i Hald Ege med 200 deltagere, hvor undertegnede også deltog.

Ikke borgerinddragende

Borgerinddragelse er et af kernepunkterne for min deltagelse ved kommunalvalget, og jeg finder ikke, at dette i tilstrækkelig grad kommer til udtryk i dette projekt, når man nu taler om 16 etager.

Det er for vidtgående en dispensation, som kommer til at markere sig voldsomt ved søerne. Med 16 etager taler vi om 60-70 meters højde - altså en bygning på halv størrelse af Pyramiderne (som er 137 meter).

De 16 etager vil miljøbelaste området med sin tilstedeværelse og præge området alt for markant. Fra høringssvarene er kun ganske få indsigelser kommet igennem.

Det er efter min opfattelse ikke borgerinddragelse.

Forhindret i at stemme

Når dette byggeri står færdigt, vil det være et langvarigt indhug i byens profil og udtryksform. Et projekt, der ikke kan ændres.

Der tages jo ikke stilling til en balkon eller en vejbelægning, men til en ny byggestil, der ikke tidligere i hele Viborgs lange historie har været tiltænkt byen. Om der økonomisk er større fordele for bygherren i 16 etager fremfor de godkendte 8 etager, er uden interesse for borgerne.

Jeg tilhører selv det mindretal af byrådets medlemmer, der bor i selve Viborg. Derfor står den mit hjerte nær. Vi lever ikke alene i, men også med byen.

Jeg skriver dette læserbrev, fordi jeg desværre er forhindret i at deltage i byrådsmødet den 22. juni og derfor er afskåret fra at stemme imod de 16 etager. Jeg så gerne punktet udsat, for selvom det har været længe undervejs, så stikker projektet nu helt af, og der er mange uafklarede borgere i Viborg.

Dette er et projekt til glæde for de få og til bekymring for de mange.

Hvis du vil vide mere om Viborg

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.