Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Læserbrev: Vores børn får ikke tryghed – de får hver sin celle i et regneark

Artiklens øverste billede
Arkivfoto: Simon Fals
Hvis du vil vide mere om Viborg

Det nye forslag om fremtidens skolestruktur i Viborg Kommune skulle give tryghed for børnefamilierne, fordi alle matrikler bliver bevaret.

Sådan lød det ved præsentationen, men som forældre til børn med tilknytning til Hald Ege Skole er vi alt andet end trygge.

Hald Ege Skole står til at blive sammenlagt med Søndre Skole for at spare penge på ledelsesplan og på at klasseoptimere. For at opnå den størst mulige økonomiske besparelse vil klasseoptimeringen finde sted for hver årgang på skolerne.

Dermed efterlades vi og vores børn med en utryghed for, hvor længe de må gå på Hald Ege Skole. Kommer der nye til, eller falder der nogle fra i løbet af et skoleår, kan vi blive tvunget fra skolen. Det samme vil ske for forældre og børn med tilknytning til Søndre Skole samt til de mange børn og forældre med tilknytning til de øvrige 12 skoler, som foreslås samlet til seks skoler.

Højere end landsgennemsnittet

Som forældre opleves det, at vores børn reduceres til hver sin celle i et regneark, som kun fokuserer på at effektivisere og spare penge. Selv hvis vi nu skulle prøve at lege med børnene som tal - hvor er der så noget at optimere?

Hald Ege skole har allerede 1,5 barn over landsgennemsnittet af børn pr klasse med 22,7 elever – det samme gælder Søndre skole. Så hvorfor give denne usikkerhed til børn, forældre, lærere og ledere for at kunne presse citronen den sidste dråbe? Hvorfor risikere at ødelægge, at vi har højere end landsgennemsnittet på trivselsparameteret, lavt fravær blandt elever og 100% i ungdomsuddannelser efter endt skolegang på Hald Ege skole?

Underdrivelse af virkeligheden

I forslaget til klasseoptimeringer hedder det, at det naturligvis kan opleves som en ulempe for de elever, der flyttes. Det er en underdrivelse af virkeligheden! Ved at bryde klasser op og sende elever til andre matrikler, brydes også bånd med børnenes venner.

Set udefra kan der heller ikke herske tvivl om, at det vil virke afskrækkende på potentielle tilflyttere til kommunen, at kommunen ikke engang kan tilbyde en sikkerhed for, at barnet kan blive på den lokale skole. Er det rimeligt, at nytilflyttere med børn kan være årsagen til, at der skal klasseoptimeres og andre børn sendes til en anden matrikel?

Det er alment kendt, at social trivsel og tryghed er forudsætninger for et barns indlæringsevne. Derfor er det også urealistisk, at forslaget om kontinuerlige opbrud og deraf følgende utryghed i relationerne ikke vil ende med at blive på bekostning af børnenes læring.

Hvis du vil vide mere om Viborg

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.