DAT stopper sine flyvninger fra Midtjyllands Lufthavn til København

Lufthavnen i Karups primære operatør har trukket stikket.

Artiklens øverste billede
Derfor skal der findes en nyt flyselskab til at overtage ruten, der tidligere også er betjent af Norwegian. Fotocollage: Ernst van Norde & Frans Bjørn-Thygesen

Flyselskabet DAT trækker stikket for nu på sine flyvninger fra Midtjyllands Lufthavn til Københavns Lufthavn.

»Det er ganske enkelt, fordi økonomien ikke hænger sammen mere. I DAT har vi været benådet af, at vi har indgået fastprisaftaler på brændstof, som i 2022 har sikret os brændstof til relativt meget lavere pris,« forklarer direktør og grundlægger af DAT, Jesper Rungholm og uddyber:

»Vi kan se, at de aftaler ophører med udgangen af december måned. Så stiger vores omkostninger drastisk, og det er ikke bæredygtigt. Derfor reagerer vi i tide og skærer ind. Det er rettidig omhu.«

Det sidste fly på ruten letter den 9. december. DAT har haft ansvaret for ruten de seneste syv år, efter det danske flyselskab overtog den fra flyselskabet Norwegian, der havde betjent den før.

I august meldte DAT ud, at man øgede sine flyvninger fra Karup til København frem til årsskiftet.

Ifølge Jesper Rungholm var det for at få gang i ruten igen henover efteråret for at se, om passagergrundlaget for at holde ruten bemandet i luftrummet var der.

»August var en okay måned, men september har været virkelig dårlig på alle vores ruter. Ikke kun Midtjyllands-ruten er ramt. Alting er ramt. Efter min mening ser vi en recession, ser begynder at sætte ind,« siger han.

Behov for støtte

På enkelte afgange har der ifølge DAT-direktøren været »ganske god belægning«, men samlet set har selskabet kæmpet for at få ruten til at give mening økonomisk.

»Det, der har manglet, er noget støtte i det hele taget for at få gang i den igen efter corona. Den støtte fik vi på Borholms-ruten sidste år, som gjorde, at den kom godt i gang igen. Vi har også efterlyst støtten i Midtjylland, men har ikke kunnet få den,« siger han.

Støtten, han henviser til, er en ”social rabat støtteordning”, der vedtages og udbetales af staten. Den giver støtte på prisen, når passagerer flyver på en social rabatteret billet.

Midtjyllands Lufthavn har været hjemmelufthavn for DATs besætninger og benyttes af en del erhvervsrejsende - men altså ikke nok:

»Vi er helt klokkeklar til at flyve igen, hvis støtten kommer. Ingenting vi laver i den her branche er permanent eller til at forudsige, så vi vil være meget fleksible i en ny situation,« siger Jesper Rungholm.

Ifølge borgmester og formand for Midtjyllands Lufthavn, Ulrik Wilbek (V), er ruten vigtig for det midtjyske erhvervsliv, og han vil derfor de kommende måneder arbejde målrettet på at finde et nyt flyselskab til ruten.

»Nu er flyvningerne sikret frem til den 9. december, og det er jeg glad for. Omvendt levner det ikke lang tid til at finde et nyt flyselskab til at stå for de daglige flyvnigner til og fra Midtjyllands Lufthavn, så det er en opgave som vi i bestyrelsen vil prioritere højt i den kommende tid,« siger han i en pressemeddelelse.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.