Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Måske omvendt rækkefølge: »Tænk veje og klima sammen i Vejle Kommune«

Anders Hundahl opfordrer i dette debatindlæg Vejle Kommune til at vende rundt på rækkefølgen, når der skal lægges ny asfalt.

Artiklens øverste billede
Anders Hundahl siger på vegne af asfaltindustrien, at klimaindsatsen skal løftes - han håber, at Vejle Kommune og resten af landets kommuner er med. Foto: PR
Hvis du vil vide mere om Vejle

JP Vejle bragte den 21. juni overskriften ”Prisstigninger kan ramme vejene”, og Paw Bro Larsen, chef for mobilitet i Vejle Kommune, sagde blandt andet:

»Når du lægger asfalt på en vej, så er der også tit en kantsten eller et fortov, der skal rettes op.

En løsning kunne derfor være at vende rundt på rækkefølgen og starte med det, inden man lægger asfalt”.«

Jeg forstår godt, at kommunerne vil se tiden an med de uforudsigelige priser, der er for øjeblikket - på grund af corona og krig.

For måske jævner tingene sig; tjoh, måske gør de – og måske ikke. Måske varer krisen ved, og så bliver det et problem at udsætte og udsætte infrastrukturopgaver, der er vedtaget, fordi de er nødvendige for trafiksikkerheden og fremkommeligheden.

Derfor bør politikerne overveje at tænke helhedsøkonomi og klima endnu mere ind, når der bygges, anlægges og repareres veje. Lad os bruge krisen til at tænke nyt – gerne i et tæt samarbejde mellem kommune og virksomheder.

Sæt ikke vejkapitalen over styr

Lad os tage den langsigtede helhedsøkonomi først.

Her viser det sig, at det kan blive en dyr fornøjelse at spare på planlagte og nødvendige vejopgaver. For det koster to til tre gange så meget at renovere en forfalden vej, som det gør at føre løbende vedligehold – og her er det ikke nok at lappe huller. Hele vejen skal vedligeholdes ordentligt.

Nu skal det retfærdigvis siges, at de seneste tal, vi har for Vejle Kommune vedr. vejes standard fra 2018, viser, at det står godt til med Vejle Kommunes veje. Jeg ved ikke, hvordan det er gået siden, men hvor ville det være ærgerligt, at sætte vejkapitalen over styr ved at slække nu.

Lad os dernæst se på kommunes bidrag til et bedre klima.

Byrådet besluttede den 10. april 2019, at Vejle Kommune skal arbejde for at efterleve målene i Parisaftalen. Og for at reducere CO2 udledningen med 70 pct. inden 2030 i.f.t. 1990.

Her kan veje bliver en vigtig faktor. Det er nemlig sådan, at vi har masser af asfaltgenbrug liggende i Danmark, faktisk godt 1 mio. tons. Desværre er vi ikke så gode til at genbruge asfalt i vores veje. Hvor man f.eks. i Hamborg ser genbrugsprocenter over 90 pct., ligger vi i Danmark og roder nede på knap 30 pct.

Det gavner hele vejen rundt

Hvorfor ikke se den nuværende situation som en gylden mulighed for at få sat turbo på veje med genbrug i Vejle Kommune?

Prisen kan vise sig at være attraktiv; det asfaltgenbrug, som vi selv har liggende, også i det østjyske område, er i sagens natur, og alt andet lige, mindre udsat for udsving i pris end asfalt uden genbrug, der produceres med importeret klippemateriale og olieproduktet bitumem.

Vi har jo en interesse i sagen – vi lever af at lægge asfalt, men det rører ikke ved, at der er objektive argumenter for at holde et vist niveau.

Det gavner kommunens økonomi, trafiksikkerheden, og, hvis vi sammen tænker ud af boksen og bliver bedre til genbrug, også kommunens klimaregnskab.

Lad os komme i gang – asfaltindustrien er klar og har lanceret anerkendte miljøvaredeklarationer, der gør det let og sikkert at købe grønt.

Nu håber vi, at kommunerne, også Vejle, vil tage dem til sig og være med til at løfte klimaindsatsen – også på vejområdet.

Hvis du vil vide mere om Vejle

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.