Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debatindlæg: Jeg vil sådan hade, hvis vi ikke kan bruge den natur, vi er så stolte af i Kronjylland

Michael Aastrup Jensen skriver om Molslaboratoriet og nationalparker.

Artiklens øverste billede
Ikke nok med at regeringen vil lave naturnationalparker, hvor der risikerer at gå indhegnede dyr uden tilsyn, så er der også en mangelfuld inddragelse af de lokale borgere, skriver debattøren. Arkivfoto: Kasper Heden Andersen
Hvis du vil vide mere om Randers

I onsdags havde vi i Venstre indkaldt Miljøministeren, Lea Wermelin, og ministeren for Landbrug, fødevare og fiskeri, Rasmus Prehn, til samråd, om de bekymrende beretninger der kommer fra Molslaboratoriet.

Der har været flere tilfælde ved Molslaboratoriet, hvor dyr har lidt tydelig overlast, og dyrevelfærden har været yderst kritisabel.

Senest er der kommet en famøs video frem, hvor seks tyre jagtede to køer i mange timer, og hvorefter fire af tyrene er endt med at blive aflivet.

Regeringen har givet mulighed for dispensation af dyrevelfærdsloven til naturnationalparkerne, hvilket forringer både tilsynspligten og foderpligten med dyrene. Det, synes jeg, på ingen måde er okay!

Ikke nok med at regeringen vil lave naturnationalparker, hvor der risikerer at gå indhegnede dyr uden tilsyn, så er der også en mangelfuld inddragelse af de lokale borgere.

Jeg vil sådan hade, hvis vi ikke kan bruge den natur, vi er så stolte af i Kronjylland.

Vi bliver klart begrænset, når store arealer, ellers fri natur, bliver indhegnet, når det bliver til en naturnationalpark. Det forringer vores mulighed for at bruge den skønne natur.

Nu har jeg så endelig fået mulighed for at stille nogle spørgsmål til de ansvarlige ministre, og jeg må sige, at jeg er chokeret.

Jeg blev mødt med en utrolig arrogance og bedrevidenhed, som jeg sjældent har set mage. Den socialdemokratiske regering laver endnu engang politik med skyklapper og lukkede øre.

De kan ikke se problemerne i de tideligeret tilfælde og vil ikke inkludere de lokale borgere i udarbejdningen af parkerne.

Jeg er dybt bekymret for, hvordan Molslaboratoriet skal udvikle sig og hvilken fremtid naturnationalparken ved Fussingø og Naturnationalpark Mols Bjerge ser ind i.

Jeg kæmper imod naturnationalparker, der skaber dårlig dyrevelfærd og begrænser vores adgang til naturen.

Hvis du vil vide mere om Randers

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.