Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Debat: Øget indsats i bekæmpelsen af støj

Det er uværdigt, at flere danskere skal kæmpe med støjproblemer.

Artiklens øverste billede
Michael Aastrup Jensen (V) fortsætter kampen mod støj. Arkivfoto: Miriam Dalsgaard
Hvis du vil vide mere om Randers

For et par dage siden kom mit og Venstres udspil ud om, hvordan det skal blive lettere for danskerne at købe en ejerbolig. Hertil præsenterede vi en række forslag til, hvordan drømmen om at eje sin egen bolig kan realiseres.

En af de vigtigste initiativer at bemærke i udspillet er bekæmpelsen af støj. For trafikstøj er med til at forringe danskernes livskvalitet i deres egen bolig. Støjgener kan medføre tidlig død, søvnbesvær, forøget blodtryk og forøget risiko for hjertesygdomme – det synes jeg er helt uværdigt, når det faktisk sagtens kan bekæmpes.

Tidligere på året har jeg allerede sikret kommende støjværn ved Helsted og Vorup i Randers, men der er fortsat problemer med støj i Østjylland. Derfor fortsætter jeg kampen for at få opsat flere støjværn og reducere støjgener langs de andre stærkt trafikerede veje i Østjylland.

Jeg arbejder dermed fortsat på at sikre, at færre danskere skal døje med støjproblemer i deres egen bolig. For i Danmark er det især vejtrafikken, der har betydning for støjbelastningerne, hvor over 700.000 boliger er belastet med støj, der ligger langt over grænseværdien for, hvad der er skadeligt. Vi har længe kæmpet for en bedre indsats mod støj, og vi er som nævnt allerede kommet et stykke vej, men der er fortsat langt til mål.

Derfor foreslår vi nu at afsætte 3 mia. kr. til en støjpulje, der skal bidrage til støjreduktioner, hvor også overdækning af motorveje indgår. For danskernes helbred er lige så vigtig som den nye infrastruktur, flere boliger medfører. Vi ønsker at give skabe trygge hjem, som kan skabe fundamentet for det gode liv. Og det kan kun opnås, hvis vi samtidig øger indsatsen i bekæmpelsen af støj.

Hvis du vil vide mere om Randers

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.