»Det virker meget besynderligt for et parti, der bryster sig af at tage ansvar«
Venstre stemmer imod en aftale, der skal gøre små gymnasier i tyndtbefolkede områder mere bæredygtige, skriver debattøren.
- Bliv opdateret på Randers – modtag vores nyhedsbrev
- Hvad undrer dig? Skriv, og lad os hjælpe med at finde svaret
Det er i sandhed en god uge i politik. Vi har blandt andet fået vedtaget en lov om bedre lånemuligheder for danskere, der gerne vil låne til deres drømmehus på landet.
Noget, som mange har oplevet problemer med hos bankerne hidtil – alene på grund af postnummeret, hvor huset ligger. Og så har vi endelig fået fjernet de urimelige modregningsregler på pensionsområdet.
Til gavn for omkring 100.000 danskere. Til gengæld ærgrer det mig og ikke mindst undrer mig, at Venstre har valgt at stå uden om aftalen om bedre lånemuligheder på landet.
Jeg var ellers af den opfattelse, at Venstres oprindelige plan var, at være med i aftalen om at hjælpe landdistrikterne og de mennesker som med god grund rigtig godt kunne tænke sig at slå sig ned på landet.
En udvikling, der i øvrigt er stigende. Flere folketingsmedlemmer i Venstre har ellers tidligere ytret sig om, at det ville være rigtig godt, hvis vi får bedre lovgivning på området.
Viborgs borgmester, Ulrich Wilbek, har så sent som i denne uge bakket op om regeringens lovforslag. I en lang række postnumre i Kronjylland og på Djursland bliver det nemmere at låne penge til et hus.
Det glæder mig. Men kan nogle af Venstres lokale folketingsmedlemmer forklare mig, hvorfor Venstre vælger at stå uden om aftalen?
For det resulterer jo i, at Venstre (og andre borgerlige partier) svigter landdistrikterne. Og ikke nok med, at Venstre ikke vil hjælpe med bedre lånemuligheder på landet; partiet vil heller ikke sikre de unge mennesker på landet et lokalt gymnasievalg.
Venstre vil nemlig ikke være med i regeringens udspil om elevfordeling på gymnasierne. En aftale, der blandt andet skal sikre, at gymnasier i yderområderne ikke skal lukke og slukke.
Venstre stemmer imod en aftale, der skal gøre små gymnasier i tyndtbefolkede områder mere bæredygtige. Så det er muligt, at blive ved med at kunne vælge et gymnasium i landdistrikterne.
Venstre har altså formået at svigte landdistrikterne og de danskere, der bor her, to gange på samme uge. Det virker meget besynderligt for et parti, der bryster sig af at tage ansvar.
- Bliv opdateret på Randers – modtag vores nyhedsbrev
- Hvad undrer dig? Skriv, og lad os hjælpe med at finde svaret