Dette er et debatindlæg: Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Alle holdninger, som kan udtrykkes inden for straffelovens og presseetikkens rammer, er velkomne, og du kan også sende os din mening her

Læserbrev: »Jeg vil arbejde for mere uddannet personale i vores institutioner«

Artiklens øverste billede

Randers kommune er på vej mod målet om minimumsnormering, hvilket er rigtig godt. Men skulle vi ikke også diskuterer kvalitet?

Vores børn fortjener den bedste start på livet. Det, der sker udviklingsmæssigt de første år, er af allerhøjeste betydning for, hvordan resten af livet former sig.

Evnen til at indgå i sociale sammenhænge, forstå og skabe gode relationer og arbejdet med den sproglige og motoriske udvikling sker alt sammen i disse år.

Måden, hvorpå kommunen kan understøtte dette bedst og faktisk spare penge på støttesiden, er:

• Minimumsnormering: Her er vi på vej.
  • Gode fysiske rammer: Det er af stor betydning, at der er plads til at børn og voksne kan søge ud i mindre grupper, hvor der er trygt, men samtidig rummeligt.
  • Uddannet personale: Alle undersøgelser peger på, at fagpersonale er det parameter, som betyder mest i den gode institution.

I Randers kommune er målet 65 pct. uddannet pædagoger i 2025. Det tal er i min optik ikke nok. Tænk sig, hvis det var i folkeskolen eller på sygehuset?

Vi skal udvide vores samarbejde med pædagogseminariet for at tiltrække ikke blot flere, men også kvalificerede, nye medarbejdere.

Jeg vil arbejde for mere uddannet personale i vores institutioner, både pædagoger og pædagogiske assistenter. Desuden skal vi bruge midler på efteruddannelse med fokus på sproglig udvikling, samt relationsdannende aktiviteter.

Vores børn fortjener den bedste start, vi kan give dem – det betaler sig.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen